NCC bygger sitt tredje äldreboende i Skellefteå

NCC Construction Sverige bygger ännu ett nytt äldreboende i Skellefteå. Boendet ska i än högre grad än tidigare tillgodose krav på trivsel, säkerhet och arbetsmiljö. Det ska stå klart i juni 2013 och ordervärdet uppgår till 60 miljoner kronor.

Nyckelpigan som ska ligga intill Sunnanåskolan, är det tredje särskilda äldreboendet inom loppet av några år som NCC Construction bygger i Skellefteå. Anledningen till att NCC fått kommunens förtroende att bygga tre äldreboenden i rad är ett byggkoncept som löser några av äldreomsorgens mest omtalade problem – stressad personal och vantrivsel bland de boende.

– Vi har varit noga med att lyssna på personalens synpunkter och behov. De känner verksamheten och vet vad som behövs för att höja livskvaliteten hos både boende och personal. Det handlar mycket om att skapa känsla av lugn och ro när man bygger ett sådant här hus, säger Kurt Nyström, entreprenadchef, NCC Construction, region Norrland.

För att få plats i ett särskilt äldreboende krävs ett stort vårdbehov som inte kan tillgodoses i hemmet. Det handlar om personer med svåra åldersrelaterade sjukdomar, som exempelvis demens. Vårdtagarna behöver omvårdnad och tillsyn dygnet runt, något som ställer höga krav på boendemiljön.

– Behoven av säkerhet och trivsel går inte alltid hand i hand. Valet av larmfunktioner, lås, dörrar, material, mattor och färger styrs av säkerhetskraven, vilket i sin tur påverkar trivseln. Samtidigt ska frågor om energi och miljö beaktas noggrant, säger Kurt Nyström.

Byggnaden har formen av ett Y med personalutrymmen i mitten och lägenheter i utlöparna. Det innebär att personalen har uppsyn över varje avdelning. Den öppna planlösningen minskar också behovet av dörrar och känslan av inlåsning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kurt Nyström, entreprenadchef NCC Construction, region Norrland

Benny Selberg, affärschef NCC Construction, region Norrland

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag och hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: