NCC bygger skånelängor i genuin stil i Torekov

På en gammal äppelodling på Bjärehalvön bygger NCC 18 fritidshus med skånsk bykänsla för ALM Equity. Återvunnet taktegel, dörrar i olika färger och putsade fasader ska ge en känsla från förr. Flera av bostäderna i första etappen är redan sålda. Ordern är värd 32 MSEK.

I första etappen bygger NCC Construction nio parhus med totalt 18 fritidsbostäder på en 40 000 kvadratmeter stor tomt längst ut på Bjärehalvön. På sikt planerar ALM Equity 74 bostäder i 37 parhus här.

– Trots en tuff marknad för fritidsboende har vi redan sålt flera av husen på ritning och därför kan vi börja bygga första etappen. Kunderna har gillat konceptet med klassiska skånelängor i en lättskött förpackning, där de kan njuta mer och jobba mindre med huset, säger Didrik Holm, projektledare, ALM Equity.

Läget med vidsträckt utsikt och den unika tomten med en stor gammal äppelodling bidrar till intresset. Äppelodlingen är sedan länge inte bruk men många av träden finns kvar och de som är i bra skick kommer i möjligaste mån att bevaras, som en del av områdets kulturhistoria.

– Vi kommer att använda återvunnet taktegel, som tillsammans med branta takvinklar kommer att förstärka känslan av äldre skånska hus, säger Tuve Knutsson, affärschef på NCC Construction, region Syd.

Bostäderna blir cirka 90 kvadratmeter med fyra rum och kök i ett och ett halvt plan. Arkitekt är Stephan Gip som har gestaltat hela området. Han är känd för att ha ritat flera hus i just Torekov. Området ligger längs Ängalagsvägen nära Torekovs golfbana och får tennisbana och ett stort gemensamt orangeri och ett gemensamt parkområde.

NCC:s arbete påbörjas oktober och de första bostäderna är inflyttningsklara till midsommar. När fler etapper byggs är NCC Construction även kontrakterade för dessa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tuve Knutsson, affärschefchef, NCC Construction, region Syd. Telefon 035-15 58 24

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon 070-589 67 59

NCC: s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: