NCC bygger skola och förskola för 340 barn i Vendelsö

NCC Construction Sverige bygger en förskola och skola i Haninge kommun för 340 barn. Den drivs av friskolekoncernen Pysslingen och byggs i nya området Vendelsö Hage. Efterfrågan på förskoleplatser ökar när orten växer. Arbetet genomförs i partnering med uppdragsgivaren Hemfosa fastigheter. Ordern är värd 63 MSEK.

Pysslingen, med drygt hundra förskolor och skolor, är en av Sveriges största friskolor och verksamheten finansieras med kommunens skolpeng. Nu etablerar Pysslingen en skola även i nya Vendelsö Hage. Hemfosa kommer att äga och förvalta fastigheten.

– Det är den sjunde skolbyggnaden vi uppför med ett egenutvecklat, effektivt system med förtillverkade element. Det håller nere kostnaderna och förkortar byggtiden utan att pruta på produktkvaliteten. Men det är bara möjligt att uppnå när vi får vara med från första början och utveckla projektet tillsammans med kunden, säger Lars Westman, affärschef på NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen.

Byggnaden blir cirka 3 500 kvadratmeter stor och rymmer omkring 100 förskolebarn, cirka 240 elever från förskoleklass till årskurs fem, samt omkring 40 anställda. Skolan byggs i två plan och får låga driftkostnader med bland annat bergvärme.

Arbetet sker i partnering , en strukturerad samarbetsform där byggherre, konsulter och entreprenörer gemensamt löser en bygguppgift, baserat på ett öppet och förtroendefullt samarbete där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

NCC:s arbete startade i april och är klart sommaren 2012. Skolan öppnar till höstterminen 2012. Totalt sysselsätts 50 personer i byggnadsarbetet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Westman, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 512 67

Kristina Christensen, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 522 48 eller 076-136 87 48

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: