NCC bygger Sveriges största vindkraftspark

NCC Construction Sverige ska bygga betongfundament och vägar till den planerade vindkraftsparken i Jädraås utanför Gävle. Byggstart är november och kraftverken ska tas i drift våren 2013. Ordervärdet för första etappen är 157 MSEK. NCC har även option på nästa etapp om 87 MSEK.

Kund är vindkraftsbolaget Arise Windpower AB som ska bygga 43 vindkraftverk i en första etapp. Dessa beräknas stå driftklara under 2012. Därefter planeras ytterligare 23 verk som ska sättas i drift under våren 2013. De totalt 66 vindkraftverken i Jädraås kommer att kunna producera 570 GWh ren och förnyelsebar energi. Det täcker årsbehovet av hushållsel för cirka 115 000 villor.

– Fullt utbyggd kommer den här vindkraftsparken vara en av norra Europas största. Att få vara med om ett sådant jättekliv mot en klimatvänligare energiproduktion är självklart roligt, både för NCC och för miljön, säger Johan Eriksson, avdelningschef Gävleborg och Dalarna, NCC Construction Sverige.

Ordervärdet för NCC är 157 MSEK för vägar och betongfundament till de 43 första kraftverken. NCC har även en förhandsrätt på motsvarande arbeten för de återstående 23 verken till ett värde av 87 MSEK.

Arise Windpower AB och Platina Partner LLP äger 50 procent vardera i projektbolaget Jädraås Vindkraft AB. Bolaget har tillstånd att bygga 116 vindkraftverk i området.

Jädraås ligger mellan Ockelbo och Sandviken, cirka tre mil nordväst om Gävle.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Eriksson, avdelningschef Gävleborg/Dalarna, NCC Construction Sverige, region Norrland

Telefon: 026-54 14 16, 070-674 79 58
Yvonne Töyrä, informatör NCC Construction Sverige, region Norrland

NCCs presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: