NCC bygger terminal för flytande naturgas i Nynäshamn

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag av AGA Gas AB att bygga en terminal för flytande naturgas, LNG, med placering på Brunnsviksholme utanför Nynäshamn. Avtalet innefattar bygge av den infrastruktur som krävs kring den nya terminalen och genomförs i partneringsamarbete. Själva naturgastanken byggs på uppdrag av Cryo AB. Det totala ordervärdet för de båda affärerna uppgår till cirka 275 MSEK.

Terminalen som ska uppföras är den första i sitt slag i Sverige och den gör det möjligt att nyttja naturgas i Mellansverige. Bland annat kommer Fortum att använda naturgasen som ersättning för nafta för stadsgasproduktion i Stockholm och raffinaderiet Nynas kommer att nyttja naturgasen i sin vätgasproduktion.

Naturgastanken ska bli 33 meter hög och 38 meter i diameter och kommer att glidformsgjutas under augusti månad 2009 och färdigställas under första halvåret 2010.

NCC kommer också att bygga en hamn som ska kunna ta emot tankfartyg med en maxlängd på 160 meter och ett djupgående på 9 meter. En drygt 100 meter lång bro ska förbinda Brunnsviksholme med fastlandet. Uppdraget inkluderar även byggen av servicebyggnad, tillfartsväg till Norviksvägen, bilutlastning av flytande naturgas samt visst markarbete.

– NCC har i och med bygget av terminalen Snøvit i Nordnorge och Iland of Grain i England en dokumenterad erfarenhet av att projektleda och bygga liknande terminaler, säger Kari Elliot på AGA Gas AB.

Kontraktet med Cryo AB genomförs som generalentreprenad. Avtalet med AGA Gas AB genomförs som ett partneringprojekt. NCC Partnering är en strukturerad samarbetsform, där byggherren, konsulterna och entreprenörerna gemensamt löser en bygguppgift, baserat på ett öppet och förtroendefullt samarbete där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

Den 21 maj 2011 beräknas terminalen och dess infrastruktur tas i bruk. Totalt sysselsätts cirka 30 NCC-anställda.
Ordervärdet registreras i det andra kvartalet 2009.

För frågor, vänligen kontakta:
Bertil Schmidt, Affärschef NCC Construction Sverige, +46 (0)8 585 519 93
Lovisa Lagerström Lantz, vik. presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 592 45 46

Taggar: