NCC bygger Umeås första Engelska skola

Umeå växer och snart startar Engelska skolan sin första skola i staden för 500 elever i årskurs 4 till 9. NCC bygger om 5 300 kvadratmeter företagslokaler på Teg söder om centrum till en modern skola som öppnar höstterminen 2015. Kungsledens order är värd 48 MSEK.

– Umeå är en av Sveriges snabbast växande orter och vi är glada att vara en del av stadens utveckling. Läget för våra byggnader i Böleäng på Teg har förändrats under åren och nu ser vi fram emot att bidra till en ny attraktiv stadsdel och en modern skola som gör att Internationella Engelska skolan kan etablera sig här, säger Kungsledens utvecklingschef Frida Stannow Lind.

Under 2013 började Kungsleden och Umeå kommun, som äger angränsande mark, att utveckla området Böleäng på Teg till en ny stadsdel med bostäder, skola och service. En ny detaljplan gör det nu möjligt för Internationella Engelska skolan att flytta in i ombyggda lokaler med skolgård.

– Vi har länge sökt efter lokaler för att etablera oss i Umeå, men först nu hittat en byggnad som stämmer med våra höga krav på undervisningslokaler. Nu ser vi ser fram emot att starta vår första skola i Umeå, säger Jörgen Stenqvist, vice CEO på Internationella Engelska skolan.

– NCC rustar upp och anpassar befintliga lokaler till Engelska skolan och deras elever. Samtidigt förbättrar även energieffektiviteten och inomhusklimatet, bland annat med tilläggsisolering och nya ventilationssystem, säger Stefan Israelsson, produktionschef för hus på NCC Construction.

Skolbyggnaden kommer bland annat att rymma undervisningssalar, gymnastiksal, NO-salar och slöjdsalar och matsal.

Idag består Kungsledens byggnader på Böleäng av fem sammanhängande byggnader som ursprungligen uppfördes för slakteriverksamhet på 50- och 60-talen. De har därefter byggts om i omgångar för lättindustri, produktion, kontor, lager och eventverksamhet, senast under 90-talet.

Samverkan sker i Partnering där projektets huvudparter löser uppdraget tillsammans, i en öppen dialog med projektets bästa i fokus, till exempel vad gäller kvalitet, ekonomi och tidplan.

NCC arbete startade i augusti och beräknas vara klart i slutet av juni nästa år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stefan Israelsson, Produktionschef Hus, NCC Construction, Sweden. Telefon 090-16 80 60 eller 070-325 35 59

Anni Axelsson, kommunikationsansvarig Norra Sverige, NCC Construction Sweden. Telefon 070-205 32 87

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2013 hade NCC en omsättning på 58 Mdr SEK och cirka 18 500 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: