NCC bygger unikt laboratorium åt LKAB

NCC Construction Sverige bygger på uppdrag av LKAB ett forskningslaboratorium i Malmberget för vidareutveckling av järnmalmspellets. LKAB är världsledande i tillverkning av järnmalmskulor, så kallad agglomerering. Labbet ska bidra till att behålla marknadspositionen. Ordern är värd 25 MSEK.

Agglomereringslaboratoriet byggs i anslutning till LKAB:s nuvarande anläggning för forskning och utveckling i Malmberget. Det uppförs i två plan och blir totalt 2 300 kvadratmeter stort. – NCC har tidigare även byggt experimentmasugnen i Luleå, som inledde forskningen kring pelleten. Därför är det glädjande att vi får vara med i LKAB:s nästa steg för att vidareutveckla produkten, säger affärschef Jan-Olof Lampinen, NCC Construction, region Norrland. När järnmalmspellets smälts i masugnar utvinns råjärn till bland annat stålindustrin. Tillverkningen är ett kärnområde inom LKAB. Att utveckla forskning om agglomerering, det vill säga tillverkning av järnmalmspellets, är företaget förmodligen än så länge ensamma om. NCC:s arbete har påbörjats och beräknas vara klart till årsskiftet 2011. Det sysselsätter totalt 25 personer varav tio NCC-anställda. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan-Olof Lampinen, affärschef, NCC Construction Sverige, region Norrland, tfn 0980-78 062 Yvonne Töyrä, informatör, NCC Construction Sverige, region Norrland, tfn 0920-734 50 eller 070-523 75 61 NCC:s pressjour: 08-585 519 00

Taggar: