NCC bygger ut fjärrvärmenätet i Halmstad

NCC Construction Sverige har tecknat ett tvåårigt avtal med Halmstads Energi & Miljö AB om utbyggnad och underhåll av fjärrvärmenätet i Halmstads kommun. Under 2009 omfattar det 15 kilometer fjärrvärmeledning till 150 villor, större fastigheter och industrier. Fjärrvärmen i Halmstad utvinns främst av spillvärme från sopförbränning. Ordervärdet uppgår till 26 MSEK.

NCC har byggt fjärrvärme i Halmstad under flera år och anlagt större delen av kommunens 250 kilometer långa fjärrvärmenät. – Det är positivt att NCC kan fortsätta bidra till en bättre miljö i Halmstad. Fjärrvärmen ger betydligt mindre utsläpp än om man har en panna i varje fastighet. Dessutom tar fjärrvärmen tillvara energi som annars skulle gå förlorad, säger Tommy Zryd, affärschef på NCC Construction Sverige, region Syd. NCC:s arbete omfattar underhållsarbeten, förtätning av befintliga ledningar och nyanläggning. Utbygganden under 2009 omfattar cirka 15 kilometer ledning till 150 så kallade serviser, eller nya anslutningar. Takten för utbygganden fram till 2011 ligger i linje med 2009. – Redan idag värms 80 procent av Halmstad med fjärrvärme, och snart kan nästa alla bostäder och industriområden i tätorten ta del av fjärrvärmen. Den är billigare än olja och el och miljöanpassad eftersom reningen är så effektiv att den ger minimalt med utsläpp, säger Thomas Rasmusson, projektledare, på Halmstads Energi och Miljö AB. Fjärrvärme står för omkring hälften av all uppvärmning av bostäder och lokaler i Sverige och finns i 270 av landets 290 kommuner. Den levererar årligen cirka 50 terawattimmar, jämfört med 65 terawattimmar som all vattenkraft i Sverige producerar under ett normalår. Arbeten pågår i enlighet med föregående kontrakt till sista april. Den nya avtalstiden löper från maj 2009 till april 2011. Totalt beräknas 15 NCC-anställda vara sysselsatta i projektet. Ytterligare information: Tommy Zryd, affärschef NCC Construction Sverige AB, region Syd, tfn 035-15 58 49 Kajsa Jacobsson, informatör, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tfn 040-31 72 74 eller 070-589 67 59

Taggar: