NCC bygger väg och tunnlar i Norge för 455 MSEK

NCC Construction Norge har fått i uppdrag av Norska Statens Vegvesen att bygga en ny E18 i Østfold i södra Norge för cirka 455 MSEK.  Byggtiden beräknas till två år och ordern registreras i andra kvartalet 2012.

Sträckningen Homstvedt-Melleby är en del av ”Østfoldpaketet”, som innebär utbyggnad av E18 från Oslo till gränsen mot Sverige. E18 i Østfold är en av huvudförbindelserna mellan Norge och Sverige och ingår i den så kallade Nordiska triangeln, Stockholm-Köpenhamn-Oslo.

Den nya E18 kommer att gå genom ett skogs- och jordbruksområden mellan Homstvedt och Melleby i Østfold, som ligger vid gränsen till norra Bohuslän. Totalt blir vägen 4,3 kilometer lång med omväxlande två, tre och fyra körfält. I projektet ingår även att bygga en tunnel på 150 meter samt fyra nya broar.

Den nya E18 byggs utanför tätorter och målet är att öka trafiksäkerheten.

Arbetet startar till sommaren 2012 och beräknas vara klara till sommaren 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marianne Brudevold Eek, Distriktschef NCC Construction Norge, telefon +47 911 41 834
Terje Stachnik Hansen, Kommunikationschef NCC Construction Norge, telefon +47 992 16 785
Magnus Jonsson, Kommunikationschef extern kommunikation NCC AB, telefon 08 585 522 46

NCC:s presstelefon: 08-585  519 00, E-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 maj 2012 , kl. 11.00 .

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2011 en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 500 anställda. NCC Construction Norge bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Norge.

Taggar: