NCC bygger ytsmarta hyresrätter för Lybo

NCC Construction Sverige bygger 35 hyresrätter i ett sjuvåningshus. Uppdragsgivare är Lybo, Lycksele kommunala bostadsbolag. Huset byggs enligt NCC:s nya koncept Folkboende - anpassat till efterfrågan på ytsmarta hyreslägenheter, som inte får bli för dyra. Allt fler söker nu hyreslägenhet i Lycksele. Projektet sker i partneringsamarbete. Ordern är värd omkring 30 MSEK.​

Sverige har flest ensamhushåll i Europa och det finns behov av fler små lägenheter, men de har ofta en högre byggkostnad per kvadratmeter. NCC har därför utvecklat Folkboende - en kostnadseffektiv metod som ger många ettor och tvåor, och några mindre treor och fyror.

– Det blir NCC:s andra Folkboende i Sverige. Det första har just påbörjats i Örebro. Men NCC har utvecklat och provat metoden under flera år. Här bygger vi tvåor och treor på 57 till 67 kvadratmeter, säger affärschef Benny Selberg, NCC Construction, region Norrland.

En del av konceptet är att bygga punkthus i fyra till åtta våningar med upp till sex lägenheter på varje våning. På så vis räcker en liten tomt och markkostnaden delas på många lägenheter. I Lycksele byggs sjuvåningshuset även på höjden för att inte skymma utsikten mot älven.

– Det är nästan arton år sedan vi byggde nytt, men nu har vi 220 personer i kö vilket är ganska mycket i en kommun med 13 000 invånare. Vi tror att efterfrågan beror på att fler invånare nu vill byta hus mot lägenhet, men också på en viss inflyttning, säger Nils-Erik Wallin, vd Lybo.

Energianvändningen beräknas bli 66 kilowattimmar per kvadratmeter och år - betydligt lägre än byggreglerna. Tunga installationer till badrum, kök och ventilation placeras i ”hjärtat” - en kärna med alla installationsschakt. Det är kostnadseffektivt och förenklar underhåll. NCC:s tekniska plattformar med beprövade lösningar för bostadshus sänker projekteringskostnaden.

Byggarbetet beräknas starta i december och är klart i december 2011 och sysselsätter totalt 30 personer. Läs mer om Folkboende som även innebär en hel del hantverk på plats, och om det nära partneringsamarbetet mellan Lybo och NCC för att optimera resurser och kvalitet.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Benny Selberg, affärschef, NCC Construction, region Norrland, tfn 090-16 80 32

Yvonne Töyrä, informatör, NCC Construction Sverige, region Norrland, tfn 0920-734 50

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.

2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: