• NCC/

NCC byggstartar Torsplan i den nya stadsdelen Hagastaden i Stockholm

Tisdagen 11 oktober byggstartar NCC projektet Torsplan i egen regi. Projektet ligger i den nya stadsdelen Hagastaden i Stockholm. Fastigheten kommer innehålla både kontor och handel på totalt cirka 30 000 kvadratmeter uthyrningsbar area. Entreprenadkostnaden orderregistrerades i tredje kvartalet 2011.

Torsplan blir den första fastigheten vid Norra Station i den nya stadsdelen Hagastaden och beräknas stå klar hösten 2013.

70 procent av handelsytan är uthyrd till bland annat PrisXtra, Systembolaget och Apotekskedjan DocMorris. Vad gäller kontorsytan pågår förhandlingar med ett antal hyresgäster. Av totalytan är 16 procent uthyrt.

Torsplan blir en GreenBuilding-fastighet och miljöklassas också enligt internationella klassificeringssystemet BREEAM i nivå Excellent.

– Huset får flera lösningar för hållbar stadsbyggnad, till exempel sopsug för både handel och kontor, kontorets energi mäts och debiteras individuellt och den aktuella förbrukningen visualiseras tydligt. För att optimera låg klimatpåverkan planeras hela byggprocessen i 5D-teknik och vi använder Grönt byggande på byggplatsen, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Property Development.

5D-teknik innebär att man lägger till tidsaspekten samt ekonomi/budget i 3D-teknikmodeller.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Joachim Hallengren, Affärsområdeschef NCC Property Development, 08-585 530 07

Magnus Jonsson, chef extern kommunikation och mediarelationer NCC AB, 08-585  522 46

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 oktober 2011, kl. 08.00.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: