NCC får fortsatt uppdrag av LKAB i Malmberget

NCC får fortsatt förtroende av LKAB att förbereda Vitåforsgruvan i Malmberget för järnmalmsbrytning längre ner i berget. NCC bygger 9 000 meter tunnlar, transportvägar samt tillredningsorter där ny järnmalm kan brytas. Ordern är värd 188 MSEK.

– Uppdraget sysselsätter omkring hundra årsarbetare under 2013. Åren har gett oss en effektiv och samtrimmad organisation, säger Jan-Olof Lampinen, affärschef på NCC Construction, region Norrland.

Sedan 2006 har NCC utfört förberedande bergsarbeten för den nya huvudnivån M1250, det vill säga 1 250 meter ner i Vitåforsgruvan i Gällivare. Hittills har NCC gjort 80 000 meter så kallad ortdrivning. Det nya kontraktet omfattar 9 000 meter till.

Det innebär att NCC bygger transportvägar och tunnlar för en nivå längre ner i gruvan och spränger tillredningsorter; platser där ny järnmalm kan brytas. En tillredningsort kan vara 130 meter lång.

I projektet ingår även att förstärka väggar och tak i tunnlarna med bultar och sprutbetong. Innan det sker rensar NCC berget, så kallad skrotning, samt lastar och transporterar bort bergsmaterial.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Olof Lampinen, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Norrland. Telefon 0920-734 49, 070-566 82 46

Anni Axelsson, regionkommunikatör NCC Construction, region Norrland. Telefon: 090-16 80 48, 070-205 32 87

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: