NCC får order på kraftstation värd 300 MSEK

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att bygga en kraftstation i Hissmofors, två mil nordväst om Östersund. Uppdragsgivare är det kommunala elbolaget Jämtkraft. Uppdraget orderregistreras under första kvartalet 2011. Ordern är värd cirka 300 MSEK.

Projektet drar igång första mars 2011 och kraftstationen Hissmofors VI beräknas stå färdig 31 oktober 2013. Den gamla kraftstationen ska rivas och en ny byggas.

– Det är inte ofta det byggs kraftstationer, så det är roligt att vi har den kompetensen i företaget, säger Richard Mattsson, affärschef NCC Construction Sverige, Region Norrland.

– Vattenkraftstationen i Hissmofors är basen i Jämtkrafts nuvarande produktion och det är viktigt att den är funktionsduglig och i gott skick, i dag såväl som i framtiden. När den nu ska moderniseras känns det tryggt att få samarbeta med NCC, som är en kompetent och pålitlig partner, säger Tommy Borgh, ansvarig för Jämtkrafts elproduktion.

Jämtkraft har av NCC beställt en klimatdeklaration, som visar ut hur mycket koldioxid och växthusgaser som projektet släpper ut. NCC sätter också upp en så kallad ”grön etablering”, som bland annat innebär bättre isolerade bodar och att man ser över elförbrukningen.

– Jämtkraft bygger ett sjätte generationens kraftverk i Hissmofors, för hållbar utveckling och förnybar produktion i många decennier framåt, säger Tommy Borgh.

Projektet beräknas sysselsätta ungefär 50 personer.

För frågor, vänligen kontakta:
Richard Mattsson, affärschef NCC Construction, region Norrland, tfn +46 (0)63 240 68
Magnus Jonsson, chef extern kommunikation och mediarelationer,  NCC AB, +46 (0)8 585 522 46, +46 (0)70 817 8711

NCCs presstelefon: 08-585 519 00
E-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 februari 2011 kl. 12.00.

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på 52 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige