NCC får uppdrag att bygga 400 lägenheter i Aarhus hamn

NCC har fått ett entreprenadkontrakt i Aarhus i Danmark värt 725 MSEK. Med inspiration från nederländska packhus bygger NCC i Danmark ett nytt stort hyreshusområde, Havneholmen, i tre etapper i Aarhus hamn.

– Vi är glada för detta entreprenaduppdrag där NCC får bidra till den fortsatta utbyggnaden i hamnen, nära Aarhus centrum. Detta bygge får en fin placering vid sidan av ett annat av våra framträdande projekt, nämligen Isbjerget, säger Klaus Kaae, landschef NCC Construction Denmark.

Detaljplanen för området har nu godkänts, och inom kort påbörjas bygget officiellt med det traditionella första spadtaget. Första etappen ska enligt planerna vara klar för inflyttning under fjärde kvartalet 2015, och de två nästa etapperna blir klara under 2016.

Hållbarhetstänkandet finns med i flera delar av planerna för Havneholmen, bland annat används miljövänliga material med lång livstid och energieffektiva installationer. Fastigheten kommer att ha ett sunt inomhusklimat med mycket dagsljus till glädje för de boende, samt ventilation genom värmeväxling. Havneholmen kommer dessutom att få en bra blandning av hyresgäster genom att man bygger både mindre tvårumslägenheter och stora femrumslägenheter. De boende kommer att få tillgång till hamnområdet, grönområden och många gemensamhetsutrymmen

– Det är ett modernt bygge som lever upp till flera av tidens krav på hållbarhet. Vi har också tagit hänsyn till allt från energianvändningen under byggperioden, till att skapa rum där såväl unga som äldre kan trivas, säger Palle Bjerre Rasmussen, regionschef, NCC Construction Denmark.

Rent arkitektoniskt kommer Havneholmen att komplettera den ikoniska utformningen av Isbjerget, ett närliggande område som NCC också har byggt. Både Havneholmen och Isbjerget kännetecknas dels av den vita, polerade betongen, som är det dominerande fasadmaterialet, och dels av de mångfacetterade fasaderna, varierande höjder och altaner av olika storlek. Tillsammans sätter områdena en unik prägel på hamnområdet.

Byggherrar för projektet är Topdanmark och Pensam, med Kromann Reumert och Niras som rådgivare. NCC är totalentreprenör för Havneholmen, med Cowi och arkitekterna C.F. Møller som rådgivare.

Ordern registreras i andra kvartalet i NCC Construction Denmark.

För mer information, kontakta:

Klaus Kaae, landschef NCC Construction Denmark +45 40 35 25 00

Anna Trane, Press & PR chef +46 708  84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2014, kl. 09:00.
Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.