NCC Folkboende populärt i Örebro

Läs original

NCC bygger 105 nya hyresrätter i Örebro. Lägenheterna byggs med NCC Folkboende, ett koncept som ger ytsmarta hyresrätter, hög boendekvalitet och fördelaktig fastighetsekonomi. Uppdraget kommer från det privata fastighetsföretaget Behrn Fastigheter. Ordervärdet är cirka 120 MSEK.

– Efterfrågan på yteffektiva bostäder är stor i Örebro. Vi står våra hyresgäster nära och har ett långsiktigt ansvar. Vi bygger för dem som vill bo i en modern, effektiv och prisvärd hyresrätt. Lägenheterna i kvarteret Piloten är genomgående, ljusa och trevliga med balkong, säger Per Johan Behrn, vd för Behrn Fastigheter.

Det planerade kvarteret Piloten ligger i Gustavsviksområdet. Här byggs 105 hyresrätter i fyra punkthus som varierar mellan fem och sju våningar. Lägenheterna på ett till tre rum och kök är 36 – 64 kvadratmeter stora. Husen byggs med konceptet NCC Folkboende.

– Konceptets ytsmarta planlösningar ger hög boendekvalitet på liten yta och låg månadskostnad till fördel för hyresgästen, säger Gustav Falkenström, affärschef på NCC Construction.

För att sänka kostnaden för projektering använder NCC sina tekniska plattformar med beprövade lösningar för bostadshus. NCC Folkboende är lättplacerat och enkelt att anpassa utifrån olika behov. Dessutom har husen en energianvändning långt under byggnorm, vilket bidrar till låga drifts- och underhållskostnader.

– Vi har erfarenhet av ett förtroendefullt och utvecklande samarbete med Behrn Fastigheter. Invanda produktionsmetoder samt ett team som har byggt liknande bostäder tidigare gör att vi känner oss trygga med det här byggkonceptet, säger Gustav Falkenström, affärschef på NCC Construction.

Kvarteret Piloten ligger cirka fem minuter från stadskärnan. I området finns idag en större mataffär samt Friskis och Svettis. I närområdet ligger norra Europas största upplevelsebad Gustavsviksbadet, sporthallen Backahallen samt Gustavsviks golfbana med 18 hål. I angränsande Södra Ladugårdsängen där NCC byggt kvarteren Mejerskan och Isopen med NCC Folkboende, byggs samtidigt en helt ny stadsdel med cirka 2 000 nya bostäder.

Projekteringen startar efter semestrarna, byggstart sker i oktober och preliminär inflyttning är våren 2017.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Falkenström, affärschef, NCC Construction Sweden
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Östra Sverige, NCC Construction Sweden

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: