NCC förbereder bioeldad fjärrvärme i Jönköping

Hälften av Jönköpings bostäder får energi från fjärrvärme. Nu ska NCC anpassa Torsviks kraftvärmeverk för en 1 000 ton tung panna för biobränsle. Utöver värme ger den mer förnybar el, vilket minskar CO2-utsläppen betydligt. Jönköping Energis order är värd 107 MSEK.

– Den biobränsleeldade ångpannan ska vara i drift under årets sju till nio kallaste månader och bidrar till att verket kan producera mer el. På vinterhalvåret importerar Sverige mycket el, bland annat från olja, så varje tillskott av egen förnyelsebar energi gör att vi kan minska den importen, säger Håkan Stigmarker, vd på Jönköping Energi.

Idag har ungefär 30 000 bostäder och lokaler i Jönköping fjärrvärme. Nu kan fler anslutas till den, men fjärrvärmen säkras också miljömässigt, tekniskt och ekonomiskt för befintliga kunder.

Det avfallseldade kraftvärmeverket i Torsvik utökas med ett kraftvärmeverk som eldas med träflis och torv och producerar både värme och el. Tillsammans täcker verken 90 procent av Jönköpings behov av fjärrvärmeenergi.

Elproduktionen i den nya pannan blir något större än i den befintliga. I ett Sverigeperspektiv minskar detta importen av oljeproducerad el och sänker koldioxidutsläppen med cirka 60 000 ton per år. Det motsvarar Co2-utsläpp från omkring 14 000 bilar.

Innan de tunga aggregaten kan ställas på plats krävs ett omfattande grund- och betongarbete.

– Vi gör kraftigare betongkonstruktioner än vanligt för att klara trycket från ångpannan på 1 000 ton, eller en miljon kilo. Dessutom väger turbinen och rökgaskondensorn 500 ton vardera. Det ger en belastning på ytterligare 1 000 ton på grunden, säger affärschef Fredrik Skiöld, NCC Construction region Syd.

NCC ska använda omkring 7 500 kubikmeter betong och 500 ton armering till betongkonstruktionerna, gjuta extra tjocka betongplattor och betongväggar, bygga stenmurar och planer, samt väggar och tak till en byggnad.

Total sysselsätts cirka 30 heltidsanställda från NCC. Markarbetet påbörjas i mars 2013 och betongarbetena ska vara klara innan pannan börjar monteras i augusti. Hösten 2014 ska det nya verket tas i drift.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Skiöld, affärschef, NCC Construction, region Syd. Telefon 036-30 16 54

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon: 070-589 67 59

NCC: s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: