NCC förbereder mark inför nybyggen vid Täby Centrum

NCC Construction Sverige anlägger mark inför ombyggnaderna av området omkring Täby Centrum. Längs Stora Marknadsvägen intill köpcentret anläggs djupa schakt för nya vatten- och avloppsledningar. Vägen förbereds även för infarter till Täby Centrums nya garage. Uppdragsgivare är Täby kommun och ordern är värd 36 MSEK.

Just nu pågår stora ombyggnader kring Täby centrum. När området är klart kring 2015 finns fyra nya bostadskvarter här med cirka 510 lägenheter, parkeringsgarage, ett större köpcentrum samt ett torg. Det kräver nya om- och tillbyggnader av infrastrukturen. – Längs Stora Marknadsvägen anlägger vi ett 120 meter långt och tio meter djupt schakt för vatten- och avloppsledningar till centrum och nya bostäder. De läggs djupt eftersom ett garage i två plan byggs under jord strax intill, säger Urban Sundström, affärschef på NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. NCC schaktar bort 17 000 kubik, eller cirka 3 100 lastbilslass med jord, vilket även omfattar delar av vägen på södra sidan av Stora Marknadsvägen. Vägarbetet förbereder för nästa etapp, då bland annat en cirkulationsplats byggs här med infart till Täbys Centrums nya garage. Under byggtiden leds biltrafiken över en tillfällig stålbro vid arbetsplatsen. NCC:s arbetet är den första av flera etapper på Stora Marknadsvägen. NCC:s arbete har startat och beräknas klart årsskiftet 2010/2011. Totalt sysselsätts ett 20-tal personer varav cirka tio är NCC-anställda. Ordern uppgår till sammanlagt värde av 36 MSEK, varav NCC Constructions order är värd 26 MSEK och dotterbolaget Hercules order är värd 10 MSEK. För ytterligare information, vänligen kontakta: Urban Sundström, affärschef, NCC Construction Sverige, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 518 84 Kristina Christensen, regioninformatör, NCC Construction Sverige, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 522 48 eller 076-136 87 48 NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Taggar: