NCC förnyar sex hyreshus från 60-talet i Katrineholm

NCC Construction Sverige bygger om sex hus med 96 hyreslägenheter i Katrineholm. Husen från slutet av 1960-talet får en genomgripande upprustning och modernisering. NCC byter ut det mesta, bland annat badrum, kök, golv och fönster samt installerar hissar. Uppdragsgivare är Katrineholms Fastighets AB. Ordern är värd 26 MSEK.

Kvarteret Kärnan ligger i Nävertorp, en stadsdel i Katrineholm som byggdes under miljonprogrammet. Renoveringen av de sex hyreshusen på Rönngatan och Bokvägen är början på en omfattande renovering av fastighetsbolagets bestånd. – Husen är i stort behov av renovering så det är glädjande att kunna bidra till en fräsch, funktionell och trivsam boendemiljö för de nästan hundra hushållen, säger affärschef Johan Karlsson, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Arbetet omfattar byte av badrum, luckor och utrustning i köken, ytskikt som golv och väggar, samt innerdörrar och garderober. Alla hus får treglasfönster som monteras längre ut i väggen eftersom utvändig tilläggsisolering gör ytterväggarna bredare. Syftet är att bevara den tidstypiska arkitekturen. Tre uppgångar får hiss, där första uppgången är avsedd för +55-boende. – NCC har framgångsrikt renoverat lägenheter på andra orter, där de boende bott kvar. Vi ville också pröva det. Hyresgäster evakueras bara i fem av 13 uppgångar, bland annat de som vi installerar hiss i, säger Kurt Andersson, byggledare på Katrineholms Fastighets AB. NCC samordnar även övriga arbeten där andra entreprenörer installerar ny el, tele, ventiler, vatten- och avlopp, tilläggsisolerar och putsar fasaden, färgar balkonger och lägger nya tak. Arbete har påbörjats och beräknas klart under oktober 2010. De största lägenheterna beräknas ta sju veckor att åtgärda. Totalt sysselsätts 40 personer varav 15 är NCC-anställda. För ytterligare information, vänligen kontakta: Johan Karlsson, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen tfn 016-16 86 40 Kristina Christensen, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 522 48 eller 076-136 87 48

Taggar: