NCC först i Sverige med certifikat för passivhus

De passivhus som NCC bygger i Beckomberga utanför Stockholm har fått Sveriges första certifikat för passivhus. Det är Forum för Energieffektiva Byggnader, FEBY som lanserar ett system i Sverige med certifikat som ska garantera att lågenergihus klarar de ställda kraven. Stickprov och intyg ska även bidra till att enbart hus som certifieras kan marknadsföras som passivhus.

NCC har byggt passivhus i Sverige sedan 2005 utifrån Forum för Energieffektiva byggnader, FEBY:s kravspecifikation. Nu lanserar FEBY ett intyg som garanterar att kunden verkligen får ett passivhus enligt gällande krav från 2009. Nytt är också att FEBY kan göra kontroller av de passivhus som har fått ett certifikat. – Passivhus har blivit ett etablerat begrepp och lockar fler kunder. För att begreppet passivhus inte ska missbrukas i marknadsföring och det ska bli en sund konkurrens där kunden får det som utlovats inför vi detta intyg, säger Martin Erlandsson, IVL, Svenska Miljöinstitutets ombud i FEBY. Det finns två intyg; ett certifikat för projekterad byggnad och ett verifikat för färdigställd byggnad. Husen i Beckomberga har fått ett certifikat eftersom de byggs nu. När husen är klara och den faktiska energiprestanda är uppmätt kan de få ett verifikat. Ett till två år efter inflyttning är det möjligt att verifiera byggnaden. – Att vi har fått Sveriges första passivhus-certifikat är en bekräftelse på att NCC utför det noggranna arbete som passivhus kräver. Men framförallt är intyget en trygghet för alla som vill bygga, köpa eller bo i ett passivhus, säger Svante Wijk, energisamordnare, NCC Construction Sverige. Liknande intyg för att garantera passivhusens kvalitet utfärdas även i andra europiska länder. För ytterligare information, vänligen kontakta: Svante Wijk, energisamordnare, NCC Construction Sverige, 031-771 52 62, el 070-555 51 65 Petra Hersgren, projektchef Beckomberga, NCC Boende, region Stockholm, tfn 08-585 514 31 Charlotte Hagman, informationschef, NCC Housing, tfn 08-585 516 84 eller 070-376 10 64

Taggar: