NCC först med 10 års garanti på putsade fasader

NCC är först ut i byggbranschen med en särskild 10-årig garanti mot läckage i putsade fasader med odränerade regelväggar, den så kallade enstegsmetoden.

Putsade fasader med enstegstätning har sedan i somras ifrågasatts av byggexperter. För att stilla oron hos kunder som bor i hus med denna fasadtyp lämnar NCC nu en särskild fasadgaranti.

Garantin gäller i 10 år från slutbesiktningen och kan jämföras med den 2-åriga garanti som hittills varit standard i branschen. Den nya garantin innebär att köparen slipper bevisbördan under de 10 år som NCC ansvarar för huset.
- Vi tar ansvar för våra produkter och med garantin sätter vi en ny standard i branschen. Bostadsköpet är den största investeringen i livet. Med garantin blir den investeringen både säkrare och tryggare, säger Tomas Carlsson, chef för NCC Construction i Sverige.

NCC inför garantin med omedelbar verkan och den gäller retroaktivt för hus byggda 10 år bakåt i tiden. Ett hus byggt 2002 har således en fem års garanti kvar. Skulle huset säljas följer garantin med till den nya ägaren. Därmed bidrar garantin till att stärka värdet på fastigheten. Garantin gäller samtliga bostäder med den aktuella fasadtypen som har sålts av NCC Boende de senaste 10 åren – både äganderätter och bostadsrätter.

Byggmetoden med putsade fasader och enstegstätning är beprövad och har använts av många byggföretag. Den är efterfrågad av både stadsarkitekter och kunder då den ger energieffektiva hus med tilltalande arkitektur. Nackdelen är att metoden är känslig för felaktigt utförande av fönster, balkonger och infästningar.
- Vi har inte upplevt problem av den omfattning som SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, hävdar. Men vi har respekt för kundernas oro och vill med garantin visa att vi tar ansvar för våra produkter, säger Tomas Carlsson.

Mer information finns i det bifogade garantidokumentet.

För frågor, vänligen kontakta:
Tomas Carlsson, vd för NCC Construction i Sverige, +46 (0)8-585 516 45
Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27