NCC först med BREEAM-certifierad kontorsbyggnad i Danmark

Skejby Company House III, en kontorsbyggnad i Århus, har fått Danmarks första miljöcertifering BREEAM för nybyggnation.

Skejby Company House III har erhållit certifieringen baserat på bland annat smarta energiinitiativ och klimat-och miljöhänsyn under byggnationen. Exempelvis har elmätare, vattenmätare och temperaturregleringssystem installerats i olika delar av byggnaden vilket möjliggör noggrann övervakning av inomhusmiljön och energianvändningen.

- Hållbarhet är en hörnsten i NCC och certifieringen är en del av vår strategi att synliggöra vårt hållbarhetsarbete. NCC var först med att utveckla kommersiella fastigheter i Danmark som certifierats med EU Greenbuilding. Nu är vi först med BREEAM och DGNB, vilka omfattar fler hållbarhetsdimensioner, säger Carola Lavèn, affärsområdeschef för NCC Property Development.

Skejby Company House är redan certifierat med DGNB, det certifieringssystem som Green Building Council Denmark arbetar med. Dubbelcertifieringen med BREEAM är en del av NCC:s vision att leverera de bästa hållbara lösningarna.

- Det finns många lärdomar vid en jämförelse mellan två certifieringssystem. Erfarenheten gör att vi kan bli bättre och bättre på att arbeta med hållbarhet i våra projekt så att vi kan satsa på de åtgärder som verkligen gör skillnad, säger Veronica Koutny Sochman, miljöchef på NCC Property Development.

Alla projekt som utvecklats av NCC Property Development är miljöcertifierade av hänsyn till miljön och för att möta en växande efterfrågan från både hyresgäster och investerare för hållbart byggande och hälsosamma arbetsmiljöer.

- En certifierad byggnad garanterar ett bättre inomhusklimat och därmed ökat välbefinnande för de anställda. Det påverkar produktivitet och frånvaro positivt och kan kopplas direkt till hyresgästernas lönsamhet. Samtidigt vill investerare att deras fastigheter ska ha en hållbar miljöprofil, avslutar Carola Lavén.

BREEAM är ett globalt ledande certifieringssystem som anses vara det mest krävande systemet för fastigheters miljöbedömning. I världen finns idag cirka 250 000 BREEAM-certifierade fastigheter. BREEAM är en omfattande miljöcertifiering som utvärderar miljöprestanda i tio olika kategorier på ett åttiotal punkter. Förutom energianvändning, gynnar BREEAM materialval, hantering av avfall och kvalité på inomhusmiljö, samt låg vattenförbrukning, bevarande av biologisk mångfald och möjligheter att resa med kollektivtrafik, cykel eller till fots.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carola Lavén, affärsområdeschef, VD NCC Property Development, Telefon 08-585 516 74

Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige, Telefon 08-585 523 72

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2013 en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter.

Taggar: