• NCC/

NCC först med gröna anbud – ska lämna 1 000 klimatneutrala anbud per år

I april 2010 börjar NCC Construction Sverige lämna gröna anbud i tillägg till alla anbud över 50 MSEK. Det betyder att NCC varje år kommer att lämna över 1 000 klimatneutrala sidoanbud med en tydlig miljöprofil. De gröna anbuden innehåller bland annat klimatdeklaration, erbjudande om klimatkompensation och grön etablering av arbetsplatsen.

NCC blir först i bygg- och fastighetssektorn med att komplettera alla större anbud med ett grönt sidoanbud. - Vi vill påskynda den gröna omställningen av byggbranschen genom att erbjuda våra kunder gröna anbud vid sidan av det ordinarie anbudet. Vi hoppas att många kunder väljer att satsa på mer miljöanpassade projekt när de får möjligheten att välja ett grönt alternativ, säger Tomas Carlsson, chef för NCC Construction i Sverige. De gröna anbuden är klimatneutrala genom att de erbjuder kunderna ett klimatdeklarerat projekt, klimatkompensation och en grönare arbetsplats. - En hel del utvecklingsarbete ligger bakom åtagande. Klimatdeklarationer, som hittills bara funnits för bostads- och kontorshus, utvecklas nu för alla typer av projekt, säger Tomas Carlsson. NCC har också beslutat att alltid använda så kallad grön etablering, vilket betyder att arbetsplatserna alltid anpassas med energisnåla maskiner och byggbodar. Klimatkompensationen uppnås primärt genom stöd till klimatprojekt som är godkända av FN och EU. Även projekt under 50 MSEK kommer att kunna erbjudas med gröna anbud eller tydliga miljöparametrar. Gröna anbud planeras vara helt genomfört till årsskiftet 2010/2011.

Taggar: