NCC grundar för mer bioeldad fjärrvärme i Växjö

När Växjös fjärrvärmeverk får en ny ångpanna eldad med biobränsle kan verket producera 100 procent grön värme och el. Det bidrar till att koldioxidutsläppen minskar betydligt. NCC anlägger grunden för en 900 000 kilo tung panna. Växjö Energis order är värd 98 MSEK.

– Flera faktorer gör att vi bygger ut Sandviks kraftvärmeverk i Växjö med en biobränsleeldad panna. De nuvarande pannorna börjar bli gamla, värmebehovet ökar när Växjö växer och inte minst kan vi öka produktionen av grön el till 100 procent och ta oljepannan från 1974 ur drift, säger Björn Axberg, projektledare på Växjö Energi.

Hela 90 procent av alla fastigheter, industrier och bostäder i Växjö har fjärrvärme. Sandvik har idag en oljeeldad och en biobränsleeldad ångpanna men kapaciteten täcker inte dagens behov.

Med den nya pannan kan Sandviksverket producera motsvarande 40 procent av Växjös elbehov och fler invånare kan ansluta sig till det miljöanpassade fjärrvärmenätet. Biobränslet består av träflis, bark, spån och spill från skogsindustrin som minskar utsläppen av koldioxid. Verket kan även producera mer fjärrkyla som allt fler företag efterfrågar.

Utbyggnaden av Sandviksverket är Växjös Energis största investering hittills. NCC gör första delen genom att bland annat förbereda marken, gjuta kulvertar, fundament och grunder för verkets fyra delar; yttre bränslehantering, ångpanna, ångturbin med generator samt rökgasrening.

– Vi ska gjuta betonggrunder som klarar trycket från en ångpanna som väger 900 ton, och en turbin och generator på ytterligare några hundra ton som dessutom vibrerar. Därför gör vi till exempel grundplattorna en meter tjocka, säger Janne Flink, avdelningschef på NCC Construction, region Syd.

NCC:s uppdrag startar i februari och sysselsätter omkring 30 heltidsarbetare fram till sista december i år då NCCs arbete beräknas vara klart. Verket beräknas tas i drift i november 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Janne Flink, avdelningschef, NCC Construction, region Syd. Telefon 036-30 16 27

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon: 070-589 67 59

NCC: s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: