NCC grundlägger för 23 vindkraftverk i Västerbotten

NCC Construction Sverige anlägger grundfundament och vägar för 23 vindkraftverk på berget Åmliden i Malå kommun, tio mil väster om Skellefteå. Vindkraftsparken beräknas förse upp till 25 000 hushåll per år med förnyelsebar energi. Uppdragsgivare är Nordisk Vindkraft och ordern är värd cirka 70 MSEK.

Vindkraftverken placeras på Västerbottens högsta berg Åmliden i Malå kommun, där NCC fått i uppdrag att schakta och gjuta grundfundamenten.

– Vi gjuter fundament i armerad betong med en diameter på upp till 23 meter och som sträcker sig två och en halv meter ner i marken. I dem placeras sedan de 100 meter höga tornen, säger Hans Levander, affärschef på NCC Construction Sverige, region Norrland.

Det krävs också rejäla transportvägarna för de långa och 70 ton tunga verken som levereras och monteras av Vestas. För att göra vägen framkomlig och bärig ska NCC förstärka, bredda och räta ut fem kilometer befintlig väg och bygga 13 kilometer ny väg fram till uppställningsplatserna.

De 23 vindkraftverken ger en totaleffekt på 41 megawatt per år och kan förse cirka 25 000 hushåll med förnyelsebar energi som levereras av Skellefteå Kraft. Åmlidens vindpark byggs nära Ytterberg där Nordisk Vindkraft nyligen påbörjat en annan vindpark.

– Området lämpar sig bra för vindkraft och är fastställt som riksintresse för vindbruk. Vindkraftsutbyggnad ger liten påverkan på miljön och många kommuner i regionen är positiva till denna energikälla. Det här blir vår sjätte vindpark på sex år, säger Mats Sköld, platschef på Nordisk Vindkraft AB.

NCC:s arbete har startat och beräknas vara klart i slutet av året. Det sysselsätter 30 personer. Leverans och montage sker från våren 2012 och driftsättning i slutet av 2012.

För frågor, vänligen kontakta:

Hans Levander, affärschef, NCC Construction, region Norrland, tfn 0910-70 26 68, 070-370 69 24

Peter Hagström, informatör, NCC Construction, region Norrland, tfn 090-16 81 26, 070-638 59 05

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: