NCC har byggt Årets Bygge 2013

NCC är byggentreprenören i Årets Bygge 2013 – Helix, Sveriges säkraste rättspsykiatriska vårdanläggning i Flemingsberg utanför Stockholm. Rigorös sekretess har präglat arbetet som resulterat i en mycket säker men ändå trivsam anläggning med nya lösningar.

Friends Arena, Clarion Hotell Arlanda, Artipelag och Klaraporten var några av de som tävlade om att bli Årets Bygge 2013. Men vinnare blev Helix rättspsykiatri i Flemingsberg utanför Stockholm, som NCC byggt i ett samverkanprojekt med Locum, BSK Arkitekter och rättspsykiatrin.

– Helix är nog det svåraste bygge jag varit med om på grund av de kompromisslösa säkerhetskraven. Samtidigt har det varit ett fantastiskt intressant arbete. Därför är vi mycket stolta över denna utmärkelse, säger Mats Rydén, NCC:s projektchef för Årets bygge, Helix rättspsykiatri i Flemingsberg.

Helix har 92 vårdplatser och byggdes på drygt två år. Det föregicks av en gedigen planering. Nära 3 500 människor har varit involverade i Helix. Juryn har premierat samarbetet mellan projektets aktörer och menar att av det varit avgörande för slutresultatet. December 2012 flyttade Stockholms läns sjukvårds­område och Rättsmedicinalverket in i den nya rättspsykiatriska vårdanläggningen.

Trots ett enormt byggprojekt är det betydligt färre som känner till Helix än de andra projekt som nominerades till Årets Bygge. Det är en framgång, eftersom alla inblandade i Helix har jobbat hårt med sekretess och säkerhet som varit rigorös.

– Under byggtiden har ingen obehörig kunnat vistas på byggområdet eller se bygghandlingarna. Kontrollerna har varit hårda. Det har också varit stort fokus på att skapa en så säker anläggning som möjligt vad gäller att ta sig in och ut, och för patienter och anställda, säger Mats Rydén.

För att förstå vad som krävdes för att bygga Sveriges säkraste vårdanläggning och få förståelse för slutkundens behov har NCC:s gjort flera studiebesök inom rättspsykiatrin.

– Studiebesöken var riktiga dörröppnare där vi insåg hur vi måste tänka när vi bygger denna typ av vårdanläggning. Samtidigt skulle det bli en lugn och trivsam miljö att vårdas och arbeta i med kontakt med naturen runt om. Det ledde till att vi fick utveckla produkter som inte gick att hitta på marknaden, säger Mats Rydén.

I samverkan har NCC löst utmaningarna genom att bland annat konstruera ett nytt säkerhetsglas som möjliggör fönster utan galler, en ny sorts säkerhetsdörr och en sex meter hög mur runt anläggningen som fungerar i kuperad terräng men ändå inte skymmer utsikten.

Läs motiveringen av tidningen Byggindustrin som arrangerar tävlingen Årets Bygge.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Rydén, projektchef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 070-375 40 64

Nina Granzell, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 08-585 516 88

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: