NCC har utvecklat Nordens grönaste logistikcenter

NCC:s projekt RPG logistikcenter i Skandinaviens största hamn i Göteborg har BREEAM-certifierats på nivån Very Good. Det är den hittills högst noterade klassningen för den här typen av byggnad i Sverige och Norden.

– Certifieringen är ett resultat av NCC:s offensiva ambition att vara ledande på miljöområdet. Alla våra kommersiella byggnader ska minst nå BREEAM-nivån Very Good. Att vi har en riktigt hög miljöprestanda i våra kontorsbyggnader är självklart, men att miljöcertifiera en industriell byggnad som har helt andra förutsättningar är en större utmaning, säger Christina Lindbäck miljöchef på NCC AB.

RPG innehåller lager, terminal- och kontorslokaler. Fastigheten har utvecklats med ambitionen att minska energiförbrukningen och säkerställa att de inbyggda materialen har låg miljöpåverkan. Beräknad energiförbrukning ligger 37 procent lägre än kraven i Boverkets byggregler.

Logistikcentret som arbetsplats kännetecknas av ljusa lokaler, ett behagligt inomhusklimat och genomtänkta akustiklösningar. För att säkerställa att miljöprestandan bibehålls över tid har det installerats avancerade system för mätning och övervakning av energi- och vattenanvändning. Miljöpåverkan minskas ytterligare av två järnvägsspår som leder ända in i logistikcentret.

– Hållbarhetsfrågan står högt på NCC:s agenda och är en central del i vår affär. I de projekt vi utvecklar i egen regi finns stora möjligheter att testa nya lösningar och vara en föregångare på marknaden, säger Christina Lindbäck.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christina Lindbäck, miljöchef NCC AB
Robert Hägg, marknadschef NCC Property Development
Telefon: 08-585 523 72
NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller e-post press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: