NCC hittar ny nisch inom vattenkraft

NCC Construction Sverige har genom nya erfarenheter på vattenkraftsområdet breddat sin kompetens till att även omfatta leverans av dammluckor. Det här innebär att uppdragsgivaren genom NCC kan få en totalleverantör vid vattenkraftsentreprenader.

Behovet av nya dammluckor vid vattenkraftsbyggena Degerforsen i Sollefteå kommun och Hissmofors i Krokoms kommun, har gjort att NCC skapat en ny organisation för att kunna utföra denna typ av jobb.

– Behovet av spetskompetens på området är stort. Samtidigt måste dessa arbeten ske på ett kostnadseffektivt sätt eftersom alla investeringar som görs för att höja säkerheten i slutändan kan påverka elkunderna. Att jobba med en entreprenör istället för flera kan spara dyrbar tid, säger Richard Mattsson, affärschef på NCC Construction Sverige, region Norrland.

Efter de nya riktlinjerna för kraftverksföretagen är flera av dem i färd med att förstärka, bygga om eller bygga ut sina vattenkraftverk. Enligt de nya riktlinjerna krävs bland annat att kraftverksdammarna klarar mer extrema vattenmängder. Oftast krävs att gamla dammluckor byts ut mot nya med större kapacitet.

– Vi har bland annat inlett ett samarbete med en konsult för att kunna säkerställa hög kvalitet och ett konkurrenskraftigt pris vid inköp och leverans av dammluckor. Det här innebär att ett energibolag som upphandlar en vattenkraftsentreprenad där dammluckor ingår kan vända sig till NCC och därmed få en enda leverantör, säger Richard Mattsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Richard Mattsson, affärschef NCC Construction Sverige, region Norrland. Telefon: 063-240 68, 070-548 91 68
Ann-Charlotte Wendelsten, informatör NCC Construction Sverige, region Norrland. Telefon: 060-16 16 64
NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: