NCC hyr ut kontor i Västerport till Preem Petroleum

NCC Property Development har tecknat avtal med Preem Petroleum AB om att hyra 5 450 kvadratmeter i kontorsprojektet Västerport på nordvästra Kungsholmen i Stockholm. Preem flyttar in under fjärde kvartalet 2008. Fastigheten är sedan tidigare såld till Credit Suisse Asset Management. Hyresavtalet med Preem medför en positiv resultateffekt som redovisas i kvartal fyra 2007.

Västerport ligger mitt i det expansiva området Stadshagen på nordvästra Kungsholmen. Stadshagen genomgår stora förändringar med 4 000 nya bostäder och åtskilliga tusen personer som kommer att arbeta i området.
– Vi utvecklar ett nytt modernt kontorshus på 20 000 kvadratmeter i utmärkt exponeringsläge vid Essingeleden. Huset är Green Building-märkt, med låg energianvändning och en utmärkt arbetsmiljö, säger Fredrik Hemborg, fastighetsutvecklare på NCC Property Development.

- Inom Preem arbetar vi hårt med att skapa en hållbar framtid genom att producera och sälja miljöanpassade drivmedel. Vi är ett modernt företag i en gammal bransch. Det är därför ett naturligt steg att flytta till helt nybyggda lokaler med modern teknik och förstklassig arbetsmiljö, säger Michael G:son Löw, vd och koncernchef för Preem Petroleum AB

Tidigare har avtal tecknats även med SATS SportsClub som öppnar sin nya tränings-anläggning i augusti 2008. Uthyrning av övriga lokaler, klara för inflyttning under våren 2008, pågår och diskussioner förs med flera intressenter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Hemborg, fastighetsutvecklare, NCC Property Development, +46 (0)8 585 530 31,
+46 (0)70 398 41 88.
Magnus Widén, regionchef Stockholm, NCC Property Development, +46 (0)8 585 521 11,
Johan Jervehed, Vice President, Preem Petroleum AB, +46 (0)10 450 10 85,
Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27

NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum. Våra kunder söker inspirerande och hållbara miljöer i fastigheter med en över tiden stabil och säker avkastning. Vi har ett stort antal pågående projekt inom kontor, handel och logistik till ett investeringsvärde om cirka 5 Mdr SEK.