NCC inleder sommarlovet med byggkollo för drygt 380 barn

NCC vill väcka barns intresse för att jobba i byggbranschen och anordnar därför Barnens Byggskola – ett sommarkollo för barn mellan åtta och tolv år. I år deltar över 380 barn på åtta platser i Sverige och Norge. Trots lågkonjunktur prioriterar NCC framtidens byggare och anordnar skolan för sjätte året i rad.

Den 15 juni startar NCC:s byggskolor och pågår till början av juli. De genomförs i samarbete med lärare på grundskolor och fritidsgårdar, samt elever från yrkesgymnasium, som alla är ledare på byggskolan. I år är det sjätte året i rad som NCC arrangerar Barnens Byggskola. – Vi hoppas att Barnens Byggskola ska ge barnen en positiv upplevelse och roliga minnen av att bygga, som de bär med sig tills de ska välja utbildning och jobb. Vårt långsiktiga engagemang i barnen kan kanske ge oss deras framtida förtroende, säger Mats Pettersson, personaldirektör, NCC AB. Barnen kommer från skolor som NCC valt att samarbeta med i områdena. Sammansättningen kan se olika ut; i en byggskola deltar enbart flickor och i en annan främst barn med invandrarbakgrund. Programmen varierar mellan orterna, och bland annat får barnen bygga lådbilar, gjuta föremål i betong, såga och måla träpussel. Den kreativa byggveckan avslutas med vernissage eller att barnen tar hem sina verk. Sommaren 2009 genomförs Barnens Byggskola på sex orter i Sverige och två i Norge: Bygdeå – i samarbete med Bygdeå skola, vecka 25 Härnösand – i samarbete med Technichus Science Center, vecka 25 och 26 Uppsala – i samarbete med Gottsundaskolan, vecka 25 och 26 Västerås – i samarbete med Pettersbergsprojektet, vecka 25 och 26 Göteborg/Partille – i samarbete med Björndammens skola, vecka 26 och 27 Malmö – i samarbete med skolor i Rosengård och Bergaskolan i Limhamn, vecka 25, 26, 27, 28 Norge – i Oslo och i Bergen under vecka 33 Läs mer här: http://www.ncc.se/sv/Jobba-hos-oss/Vi-trivs-pa-NCC-/Barnens-byggskola/ För frågor, vänligen kontakta: Mats Pettersson, personaldirektör, NCC AB, +46 (0)8-585 521 20 Lovisa Lagerström Lantz, vik. presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 592 45 46

Taggar: