NCC klimatkompenserar för 10 000 ton CO2e

Med konceptet Gröna anbud strävar NCC efter att minimera påfrestningen på miljön. Den klimatpåverkan som ändå är resultatet av byggproduktionen kan nu klimatkompenseras genom Plan Vivo-certifierad trädplantering i Uganda. Det innebär att 19 000 träd planteras.

NCC är först i byggbranschen i Sverige med att erbjuda klimatkompensation av växthusgaser som alstras under byggtiden. Kompensationen är en del i NCC:s Gröna anbud där allt från produktion, till byggnad och drift i möjligaste mån miljöanpassas.

– Vi väljer i nuläget att klimatkompensera i tydligt avgränsade projekt inom ramen för våra Gröna anbud. Att klimatkompensera för 10 000 ton koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar cirka 19 000 träd, är en bra början. Vi ser det som en del av en läroprocess i utvecklingen av våra ”gröna affärer”, säger Göran Gerth, miljöchef på NCC Construction i Sverige.

Inom ramen för ett Grönt anbud erbjuds kunderna att klimatkompensera för de utsläpp som trots allt uppstår i produktionen. Utsläppen räknas om till ekonomisk kompensation som investeras i trädplanteringsprojekt i Uganda. Förutom klimatnytta leder projektet även till sociala, miljömässiga och ekonomiska fördelar för deltagande bönder och samhällen.

Klimatprojektet i Uganda är certifierat enligt Plan Vivo och granskas återkommande av tredje part. Projektet har därmed en hög kvalitet vad gäller miljöintegritet och bidrag till hållbar utveckling.

För att säkra certifierade godkända projekt samarbetar NCC med U&W [you&we] som är en ledande svensk leverantör av högkvalitativ klimatkompensation. Varje färdig klimatkompenserad fastighet förses med ”ZeroMission” - U&W:s märkning för klimatarbete.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Gerth, miljöchef, NCC Construction Sverige, tfn 08-585 519 57

Lotta Andersson, kommunikatör, NCC Construction Sverige, tfn 08-585 512 78

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se.

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige

Taggar: