NCC köper metod för badrumsrenovering

NCC Construction Sverige har köpt en industrialiserad metod för renovering av badrum som halverar renoveringstiden. Metoden, som utvecklats av företaget InWall, ska bland annat användas i NCC:s koncept för hållbar renovering. Fördelarna är kortare renoveringstid och lägre kostnader.

Vid årsskiftet 2010/2011 kommer NCC att ta över InWalls lokaler i Katrineholm. Anläggningen, som är navet i metoden för badrumsrenovering, levererar containrar med färdiga badrumspaket som på ett unikt sätt förenklar renoveringen av befintliga badrum.

– Metoden passar mycket väl in i vårt koncept Hållbar renovering. Enligt Boverket behöver 65 000 badrum renoveras per år i Sverige de kommande tio åren och vi behöver hitta effektivare metoder, säger Tomas Carlsson, vd för NCC Construction Sverige.

Metoden baseras på ett industrialiserat tankesätt där ett nytt badrum byggs i det gamla, med en så kallad luftad konstruktion. Det minimerar rivningsarbetena, kortar byggtiden och möjliggör en bättre logistik i byggprocessen. Traditionell badrumsrenovering tar mellan 20 och 40 dagar. Med InWalls metod halveras den tiden.

– Det tar tio dagar att renovera ett badrum med den nya luftade tekniken. Att hela byggprocessen utförs av multihantverkare gör att färre yrkesgrupper behöver engageras i jobbet. Arbetet kräver skräddarsydd bygglogistik vilket innebär att materialet är paketerat moment- och lägenhetsvis i den ordning det ska användas, berättar Claes Håkan Wahlberg, som blir ansvarig för InWall på NCC Construction.

Läs mer om Hållbar renovering

För frågor, vänligen kontakta:

Claes Håkan Wahlberg, ansvarig för InWall, NCC Construction Sverige, +46 (0)21 10 55 13

Ulf Thorné, kommunikationschef,  NCC Construction Sverige, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.
2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige

Taggar: