NCC lägger huvudvattenledning i nya Kiruna

På uppdrag av Tekniska Verken lägger NCC huvudvattenledningen för den nya stadskärnan i Kiruna. I uppdraget ingår också att på totalentreprenad uppföra en ny växlingskammare och en tryckstegsstation. Ordern är värd cirka 22 MSEK.

När stadsomvandlingen i Kiruna nu börjar ta form krävs en omfattande anläggning av nya ledningar. NCC säkerställer kapaciteten för att klara dag- och dricksvatten i nya Kiruna. Huvudvattenledningen ska försörja tio bostadskvarter varav NCC bygger ett, kvarteret Nävern. Men även hotellverksamhet och kommersiella fastigheter som butiker och restauranger.

– Vi stänger av Malmvägen, huvudinfarten till Kiruna och lägger nya vattenledningar för att ansluta till nya Kiruna. Vi lämnar även avsättningar för fortsatta vattenledningsdragningar. Den största utmaningen är den höga grundvattennivån i området. Det kräver en hel del länshållning, säger Peter Johansson, produktionschef på NCC.

Arbetet utförs med traditionell schaktmetod och det är tre kilometer PE-rör som läggs i marken. Vattenledningarna har dimensionen 560 millimeter och spillvattenledningen 600 – 1 000 millimeter.

NCC har stor erfarenhet av liknande arbetet och var med och byggde den första delen av nya spillvattenledningen i Kiruna 2007 – 2009.

– Vi har lagt mycket ledningar i Kiruna. Det är ingenting som syns, men en stad utan vatten och avlopp fungerar inte. Det här är det första faktiska som händer nya centrum. Ledningarna försörjer hela centrum och går ut till stadens ytterkanter, säger Peter Johansson.

Arbetet påbörjades i juli 2015 och kommer att vara klart i december 2015. Totalt sysselsätts 13 – 14 personer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Johansson, produktionschef, NCC Construction Sweden
Anni Axelsson, kommunikationsansvarig Norra Sverige, NCC Construction
Mats Eriksson, huvudprojektledare, Tekniska Verken
Telefon 0980-756 79

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: