NCC lanserar Svanenmärkta småhus

NCC:s nya småhustyp har liten påverkan på miljö, klimat och hälsa med sina sunda material och mycket låga energianvändning. Först ut är närmare 70 nya hus i Haninge och Huddinge i Stockholm. NCC:s ambition är att successivt bygga allt fler Svanenmärkta småhus.

– Vill man bo klimatsmart så är NCC:s småhus ett bra val då de klarar våra tuffa energikrav för eluppvärmda småbostadshus. Våra stränga krav på kemikalier och andra råvaror leder till att ett Svanenmärkt hus även är ett bra val för hälsan, säger Mikaela de Waern, miljöhandläggare Svanen.

De första av NCC:s Svanenmärkta småhus byggs i Huddinge i Hageby Backe. I juni 2014 är de 19 villorna klara för inflyttning. 16 av dem är redan sålda. I helgen startade försäljningen av totalt 49 kedjehus, parhus och radhus som byggs i Vega i Haninge.

– Behovet av nya bostäder är stort, framförallt i storstäderna. Utöver bostadsrätter och hyresrätter ser vi även en stor potential för småhus. De småhus vi har utvecklat är ett mycket bra exempel på de miljöanpassade bostäder som våra kunder efterfrågar. Att hela byggsystemet nu Svanenmärks är oerhört positivt, säger vd Mattias Lundgren, NCC Boende.

Nästa alla NCC Boendes småhus kommer att byggas med den nya Svanenmärkta hustypen.

– Som branschledande är NCC med och driver omställningen till ett mer hållbart samhälle och vi arbetar därför med flera typer av certifieringar. Svanenmärkningen är en av de viktigaste när det gäller bostäder. Den är en oberoende granskning och ett kvitto på att vi bygger energieffektivt med sunda material som ger en god livskvalitet, säger NCC:s hållbarhetschef Christina Lindbäck.

En Svanenmärkning kräver att huset påverkar miljön så lite som möjligt. Kriterierna utgår från energi, inomhusmiljö, material, driftinstruktioner för de boende, kvalitet i byggprocessen och krav på licensinnehavare.

Svanen är världsledande på miljömärkning och ett välkänt nordiskt miljömärke som 96 procent av alla svenskar känner till. Den sköts av Miljömärkning Sverige på uppdrag av regeringen.

Hittills har NCC:s byggt flerbostadshus med sitt effektiva byggsystem både i egen regi och till externa kunder. Även de Svanenmärks sedan i våras. Nu har byggsystemet utvecklats att även omfatta småhus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Lundgren, vd, NCC Boende AB. Telefon 08-585 517 65, 070-228 88 81

Maria Schelin, kommunikationsansvarig, NCC Boende AB. Telefon 08-585 515 27, 070-618 50 94

Mikaela de Waern, Svanen. Telefon 08-555 524 96

Presstelefon NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: