NCC miljöklassar alla sina bostäder

NCC tar ännu ett steg mot miljömässigt hållbara bostäder genom att miljöcertifiera alla sina bostadsprojekt i egen regi. NCC stärker därigenom ytterligare sitt fokus på energihushållning, hälsosam inomhusmiljö och sunda materialval.

– Människor blir alltmer miljömedvetna. Våra egna kundundersökningar visar att NCC:s miljöarbete väger tungt när våra kunder väljer bostad. Det känns väldigt bra att kunna möta det behovet samtidigt som vi tar ansvar för ett mer uthålligt samhälle, säger Peter Svensson, vd på NCC Boende.

Bostäderna kommer att certifieras enligt systemet Miljöbyggnad nivå silver. En Miljöbyggnad på silvernivå uppfyller framför allt krav på mycket effektiv energianvändning, sunda materialval, tyst inomhusmiljö, god ventilation och hög fuktsäkerhet.

NCC:s passivhus i Beckomberga, utanför Stockholm, blev i höstas de första passivhusen i Sverige som miljöcertifierats enligt Miljöbyggnad. De projekt som nu står på tur är Norra Djurgårdsstaden, Kvillebäcken i Göteborg och Fullriggaren i Nyköping. Beslutet om miljöcertifiering gäller alla nya projekt samt även ett antal utvalda projekt som redan påbörjats.

Certifieringssystemet Miljöbyggnad hanteras av branschorganisationen Sweden Green Building Council – en ideell förening med 155 företag och organisationer som medlemmar. Några av dem är NCC, Statens Fastighetsverk, Fortum och Fastighetsägarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Svensson, vd NCC Boende. Telefon: 08-585 515 88
Jenny Winblad, miljösamordnare NCC Boende. Telefon: 08-585 512 06, 070-602 62 54
Christina Stareborn, informatör NCC Boende. Telefon: 08-585 51 548, 070-669 37 86
NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller press@ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Boende är en del av NCC Housing som utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: