• NCC/

NCC och Aspholmen Fastigheter bygger miljöcertifierat kontor i Örebro

NCC Construction Sverige bygger kontor och handel i Örebro på uppdrag av Aspholmen Fastigheter. Företaget Tools öppnar butik och kontor i huset och NCC Constructions Örebro-kontor flyttar in i två plan. Fastigheten miljöanpassas och byggs för att certifieras som Miljöbyggnad och GreenBuilding. Ordern är värd 55 MSEK.

Kontoret i kvarteret Inköparen på Aspholmen i Örebro blir 4 700 kvadratmeter och fyra våningar högt. Fastigheten får också en sidobyggnad på 950 kvadratmeter med en butik där Tools öppnar i hösten 2012. Tools kommer även att ha kontor på första våningen och NCC Construction i Örebro flyttar in på de två översta våningarna.

– Att vi själva kan flytta in i delar av fastigheten innebär att vi äntligen kan leva som vi lär - lämna fyrtio år gamla och slitna kontorslokaler och få jobba i en energieffektiv och miljöanpassad byggnad. Detta blir ett av NCC:s första egna miljökloka kontor, säger Henrik Landelius, affärschef på NCC Construction, region Väst.

Kontoret byggs för att certifieras som Miljöbyggnad, vilken bland annat uppfyller krav på effektiv energianvändning, sunda materialval, tyst inomhusmiljö, god ventilation och hög fuktsäkerhet. Idag finns cirka tjugo certifierade projekt i Sverige. Fastigheten blir även en GreenBuilding som använder minst 25 procent mindre energi än byggreglerna kräver.

– Detta blir Aspholmens första Miljöbyggnad men fjärde GreenBuilding. Ambitionen är att våra kommande kontor miljöklassas minst som GreenBuilding. Vi har sett att de blir väldigt bra byggnader, säger Niklas Aronsson, fastighetschef på Aspholmen.

NCC håller även nere kostnaderna med ett internationellt inköp av stomleverantör och genom att projektera arbetet med virtuellt byggande.

Projekteringsarbeten startar omgående och bygget påbörjas i oktober 2011. NCC arbete planeras vara klart i oktober 2012. Som mest sysselsätts cirka 15-20 personer i projektet.

För frågor, vänligen kontakta:

Henrik Landelius, affärschef, NCC Construction Sverige, region Väst, tfn 019-17 75 08

Marie Nilsson, regioninformatör, NCC Construction Sverige, region Väst, tfn 031-771 54 21

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: