NCC och Hässleholms kommun bygger nytt på Västerskolan

NCC Construction Sverige bygger en ny skola för årskurs 7 – 9 på Västerkolan i Hässleholm. I ett öppet och nära partneringsamarbete gör uppdragsgivaren Hässleholms kommun och NCC gemensamma inköp för att hitta bästa pris, kvalitet och tidplan. Orden är värd 85 miljoner, men den gemensamma målsättningen är att slutkostnaden skall bli lägre, mycket tack vare partnering.

Västerskolan byggdes 1966 och är delvis i dåligt skick. Nu uppförs en 5 000 kvadratmeter stor byggnad i två plan på en del av skolgården. Den ska inrymma nuvarande 300 elever i åk 7–9. – Den nya skolbyggnaden får hög kvalitet med rymliga salar, mycket ljus och fina material i såväl golv som tak. Partneringsamarbetet gör det lättare för kunden att väga kvaliteten i förhållande till priset, säger Ulf Jönsson, entreprenadchef på NCC Construction, region Syd. Husets gemensamma ytor blir öppna och kan ses från båda våningarna. Det ska ge en bättre överblick och en tryggare skolmiljö för eleverna. Hässleholms kommun arbetar också med idéer som ska bidra till att skolans elever ska känna sig delaktiga i, och intresserade av bygget. – Det är mycket positivt att jobba så här nära entreprenören. Vi lär oss mycket av varandra. Det ger ett bra slutresultat där alla parter blir nöjda, och eleverna på Västerskolan får en modern och trivsam miljö, säger Mats Olsson, avdelningschef på Hässleholms kommun. Partnering är en strukturerad samarbetsform där byggherre, konsulter och entreprenörer gemensamt löser en bygguppgift. Metoden baseras på ett öppet och förtroendefullt samarbete där parternas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden. Arbetet påbörjas april och skolbyggnaden beräknas vara klar till höstterminen 2011. Totalt sysselsätts 25 personer, varav cirka tio är NCC-anställda. För frågor, vänligen kontakta: Ulf Jönsson, entreprenadchef, NCC Construction, region Syd, tfn 044-20 63 01 Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 72 74 eller 070-589 67 59 NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Taggar: