• NCC/

NCC och Ikano Bostad utvecklar 1 000 bostäder i Malmö i gemensamt markbolag

NCC Boende i Sverige säljer mark till ett värde av 150 MSEK och bildar tillsammans med Ikano Bostad ett gemensamt markbolag för att utveckla den nya stadsdelen Elinegård i Malmö. Området ligger vid kalkbrottet i Limhamn där NCC Boende och Ikano Bostad planerar att bygga 1 000 nya bostäder. Byggstarten planeras till 2011.

Området i Elinegård, som är ett av de sista större sammanhängande markområdena innanför inre Ringvägen i Malmö, kommer att bebyggas med småhus och flerbostadshus, och även viss handel och skolor. - Det är ett attraktivt område med närhet till både fin natur och storstäderna Malmö och Köpenhamn. Tillsammans med Ikano Bostad ökar vi områdets attraktivitet ytterligare genom att erbjuda bostäder för fler och bredare målgrupper, säger Henrik Lindén, regionchef på NCC Boende, region Syd. Robert Jaaniste, vd för Ikano Bostad säger i en kommentar: - Affären med NCC, där vi är med och utvecklar ett helt nytt bostadsområde i Malmö, innebär att vi nu på allvar etablerat oss i Öresundsregionen. Markförsäljningen får en positiv resultateffekt i det fjärde kvartalet.

Taggar: