• NCC/

NCC redovisar ett starkt resultat från bostadsutvecklingsaffären i det fjärde kvartalet 2011

Rörelseresultatet för NCC Housing, ett av NCC:s affärsområden, uppgår preliminärt till 550 (83) MSEK för det fjärde kvartalet 2011, vilket är betydligt högre än vad som förväntas*.

NCC redovisar sedan 2010 enligt IFRIC 15 vilket bl.a. innebär att NCC redovisar försäljningsresultat från bostadsutvecklingsaffären först när bostaden både är färdigställd och överlämnad till kund. I det fjärde kvartalet 2011 har NCC överlämnat ett stort antal bostäder, som dessutom hade en högre marginal än de bostäder som resultatavräknats tidigare under året.

Övriga siffror för det fjärde kvartalet presenteras i NCC:s bokslutskommuniké som publiceras onsdagen den 1 februari 2012.

*Genomsnittligt estimat enligt SME:s senaste publicerade sammanställning är 268 MSEK och medianen 226 MSEK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Chief Financial Officer Ann-Sofie Danielsson Tel. 070-674 07 20
IR-ansvarig Johan Bergman Tel. 08-585 523 53, 070-354 80 35

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 januari 2012, kl. 08.00.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda.