NCC renoverar 1960-talshus till Miljöklassad Byggnad

NCC Construction Sverige renoverar 91 hyreslägenheter i Halmstad på uppdrag av Apartment Bostad. Med NCC:s nya koncept Hållbar renovering kommer fastighetens energibehov mer än att halveras. När arbetet är klart blir huset från 1962 även en så kallad Miljöklassad Byggnad. Projektet sker i partneringsamarbete. Ordern är värd 23 MSEK.

NCC:s koncept Hållbar renovering innebär att renovering av äldre bostadshus kombineras med åtgärder som sänker energibehovet. Det genomförs för närvarande i fastigheter i Helsingborg och Upplands Väsby utanför Stockholm. Nu står Giganten i Halmstad på tur.

– I nära samarbete med Apartment Bostad har vi hittat lösningar för att renoveringen även ska effektivisera driften. NCC:s nya koncept grundar sig delvis på detta samarbete, så det är roligt att få förverkliga det nu, säger Tuve Knutsson, affärschef på NCC Construction, region Syd.

Energiförbrukningen mer än halveras från 178 kilowattimmar per kvadratmeter och år till mellan 80 till 85 kWh/m2 och år, vilket är under kraven för nyproduktion. Besparingen uppnås bland annat med nya fönster och fönsterkarmar med en hög isoleringsförmåga. Även värmepumparna byts ut för att återvinna husets värme bättre.

Den hållbara renoveringen bidrar även till att huset blir en Miljöklassad Byggnad. Det är ett nationellt miljöklassningssystem från Bygga-Bo-dialogen med verktyg som hjälper fastighetsägare att hushålla med energin, förbättra inomhusmiljön och minska användningen av farliga ämnen som skadar klimat och miljö.

Renoveringen omfattar även byte av kök och badrum, installation av snålspolande kranar och prognosstyrningssystem som anpassar värmen efter vädret. Arbetet beräknas bli klart i november 2011 och projektet sysselsätter tio personer. Det genomförs i ett nära partneringsamarbete med kunden.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Tuve Knutsson, affärschef, NCC Construction, region Syd, tfn 035-15 58 24

Lena Fridholm, informationschef, NCC Construction, region Syd, tfn 036-30 16 08, 070-360 37 16

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende. 2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: