NCC renoverar Ågården i Köpenhamn

Läs original

NCC ska renovera Ågården i Nörrebro, Köpenhamn, och nu inleds arbetet. Uppdraget är det första projektet som görs inom ramen för samarbetet fsb HJEM, som NCC är en del av. Ordervärdet för projektet är cirka 225 MSEK.

Bild: NCC

NCC har tidigare projekterat och ska nu utföra renoveringen av 326 bostäder i två större bostadskvarter. Renoveringen görs med hänsyn till pågående verksamheter och boende i området. Ågården-kvarteren ligger i Nörrebro i centrala Köpenhamn och byggdes på 1980-talet.

– Upprustningen av Ågården är ett uppdrag som matchar väl med NCC:s kompetens. Återigen ska vi arbeta mitt i ett bostadsområde, vilket ställer höga krav på samarbete och kreativa lösningar för att göra renoveringsarbetet så smidigt som möjligt för boende i området, säger Katrine Hald, senior projektledare för renovering på NCC.

Fsb HJEM är ett samarbete mellan NCC, COWI, Arkitektur Norden och Smith Innovation för att renovera bostäder åt fsb, Köpenhamns största allmännyttiga bostadsförening.

Arbetet inleds under våren 2024 och förväntas vara klart under 2026. Ordervärdet om cirka 225 MSEK orderregistreras i affärsområde NCC Building Nordics I första kvartalet 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Amelie Winberg, presschef NCC Sverige, amelie.winberg@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2022 omsatte NCC ca 54 miljarder SEK och hade 12 500 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.