NCC reparerar Centralbron och Söderledstunneln

NCC reparerar Centralbron och Söderledstunneln åt Stockholm stad. Uppdragen är värda 241 MSEK.

Arbetet med Centralbron är uppdelat i två etapper. Den första påbörjas i mitten av juni 2007 och pågår till september samma år. Då repareras bron över Söderström. Motsvarande arbete över Norrström sker sommaren 2008.

– Centralbron är gammal och behöver repareras. Vi ska riva asfalt och isolering ner till konstruktionsbetongen och därefter utföra ett nytt tätskikt, säger NCC:s entreprenadchef Camilla Magnusson

Utöver omisoleringarbetena ska ny mittbarriär och ny belysning sättas upp och ett nytt avvattningssystem monteras.

– Främsta utmaningen är tiden. Mycket ska göras under en kort period. Dessutom kommer det att vara trafik på bron hela tiden, vilket ställer stora krav på planeringsarbetet, säger Camilla Magnusson

Samtidigt ska nordsydaxelns betongkonstruktion i Söderledstunneln repareras. Detta görs genom att väggarna först vattenbilas, därefter monteras färdiga väggelement som slutligen gjuts fast på plats. Utbyte av befintliga el- och fläktinstallationer, samt att utföra ny brandskyddsputs i taket, ingår också i arbetet som påbörjas i mitten av juni 2007. Det ska vara klart i oktober 2007.

Omkring 50 personer kommer att arbeta med projektet. Därtill kommer många entreprenörer att anlitas.

För frågor, vänligen kontakta:
Camilla Magnusson, entreprenadchef, NCC Construction Sverige AB, region Stockholm-Mälardalen, tel + 46 (0)8 585 518 24, + 46 (0)70 641 72 47
Malin Engstedt, vikarierande presschef, NCC AB, tel +46 (0)8 5855 23 46, +46 (0)709 14 69 69