NCC:s arbete stoppades upp under säkerhetsdag

Nolltolerans mot olyckor var samtalsämnet under Awareness Day, NCC:s dag om säkerhet och arbetsmiljö i en olycksdrabbad bransch.
– Det finns inga genvägar för en säker arbetsmiljö, sade arbetsmarknadsminister Hillevi Engström som deltog under dagen.

– Det får inte vara slumpen som avgör om du kommer hem oskadad från jobbet. Frågan om arbetsmiljön är en av de viktigaste inom NCC. Awareness Day är en markering då vi avbryter arbetet på alla våra arbetsplatser och reflekterar över hur vi tillsammans kan få en säkrare och tryggare arbetsmiljö, säger Tomas Carlsson, vd NCC Construction Sverige.

Under dagen besökte Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström NCC Constructions arbetsplats i Norrströmstunneln – den del av Citybanan som går under Riddarfjärden i Stockholm.

­– Jag är positivt överraskad av att det finns en sådan öppenhet mellan de olika entreprenörerna i Citybanan. En sådan sak som att tillbud rapporteras till samtliga inblandade visar på hur allvarligt man ser på säkerhetsfrågorna, sade Hillevi Engström,

NCC har nolltolerans mot olyckor och felaktiga beteenden. En bra och säker arbetsmiljö handlar om värderingar och kunskap, bra ledarskap och ett arbetsklimat som uppmuntrar rapportering av incidenter och att bidra till förbättringar. Men trots att byggbranschen blivit säkrare och antalet incidenter färre de senaste åren, skadas i snitt en person om dagen bara inom NCC-koncernen.

– Det är en viktig signal att det inte finns några genvägar för en säker arbetsmiljö, sade Hillevi Engström.

En framgång för byggbranschen är att arbetsmiljöföreskrifterna som kompletterar arbetsmiljölagarna blivit lätta att förstå och att de hela tiden uppdateras. Här är det branschen själv som tillsammans med beställare och utförare leder utvecklingen.

Under Awareness Day diskuterar anställda på alla NCC:s arbetsplatser i alla länder förbättringar i arbetsmiljön. Bakgrunden är ett par dödsolyckor på kort tid för ett antal år sedan. De blev en väckarklocka för insikten om att arbetet med arbetsmiljö och säkerhet alltid kan bli bättre. Förra årets Awareness Day kom 1100 förbättringsförslag in och utifrån dem har NCC startat ett antal utbildningsprogram för att ytterligare förbättra säkerhetskulturen. Fyra områden är särskilt prioriterade; attityd och beteende, arbete från höjd, arbete i trafikerad miljö samt tunga lyft.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Birgitta Norberg, strategisk kommunikatör, NCC Construction Sverige AB. Telefon: 08-585 523 92
Magnus Jonsson, kommunikationschef extern kommunikation och mediarelationer, NCC AB. Telefon: 08-585 522 46
Lars-Gunnar Larsson, arbetsmiljöingenjör, NCC AB. Telefon: 08-585 517 97

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: