NCC:s eXlent Hyllie får nya hyresgäster

Kontorshuset eXlent Hyllie i Malmös växande stadsdel Hyllie har fått tre nya hyresgäster. Zumtobel, Human Entrance och NCC flyttar in i de miljöcertifierade lokalerna 1 april 2016.

Fastigheten på 7 300 kvadratmeter är miljöcertifierad enligt BREEAM Excellent och ligger bara några minuter från Malmös stadskärna och med närhet till Öresundsbron, Malmömässan och köpcentrumet Emporia. Bygget påbörjades 2014 och är redo för inflyttning under våren 2016.

– Hyllie är Malmös framtidsområde och har ett strategiskt läge med goda kommunikationer och med närheten till Malmö, Köpenhamn och Kastrup är det ett perfekt läge för vårt nordiska huvudkontor. Att dessutom få tillgång till nya, moderna lokaler som anpassats utifrån vår verksamhet känns priviligierat. Att fastigheten är miljöcertifierad enligt BREEAM samt energicertifierad genom GreenBuilding stärker även vårt ställningstagande för hållbarhetsfrågor, säger Tom E Bergseng, Managing Director på Zumtobel.

Belysningsföretaget Zumtobel flyttar sitt nordiska huvudkontor i Landskrona till nya lokaler på 1730 kvadratmeter i eXlent Hyllie. Human Entrance affärsidé är att hjälpa företag att hitta bostäder till sina medarbetare som flyttar till och från Sverige. Det nya kontoret har en yta på 160 kvadratmeter och blir ett komplement till kontoret i Lund. NCC flyttar sitt Malmökontor till eXlent Hyllie och får nu en kontorsyta på 3900 kvadratmeter. Tillsammans står företagen för 80 % av eXlent Hyllies kontorsyta och förhandlingar pågår om de återstående lokalerna.

– Vi spenderar mycket av vår tid på arbetsplatsen. Därför är det extra viktigt med lokaler som kan anpassas efter verksamhetens behov och som är både socialt och miljömässigt hållbara. Det ger friskare medarbetare som presterar bättre. Vi ser fram emot flytten, säger Anders Tojkander, regionchef på NCC Property Development.

För Hyllie är miljömålen höga. Genom en miljöcertifiering i den näst högsta nivån BREEAM Excellent blir Hyllie en av de mest framstående fastigheterna i världen när det kommer till miljöprestanda och arbetsmiljö. Miljöcertifieringen innebär bland annat stor hänsyn till inomhusmiljö, ekologi, livscykel, avfall samt energi- och vattenanvändning. Fastigheten är även en GreenBuilding. Lokalerna ingår i konceptet ”Future Office by NCC”, som är ett nordiskt koncept med målet att skapa en attraktiv och hållbar arbetsplats för kunden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Tojkander, regionchef syd, NCC Property Development Sverige
Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: