NCC:s första gröna anbud blir idrottshall på Värmdö

NCC Construction Sverige har tagit hem sitt första gröna anbud. Värmdö kommun väljer en helt miljöanpassad entreprenad för en ny idrottshall i Värmdövik. NCC är därmed först i branschen att miljöanpassa allt ifrån byggplats, material, konstruktion och drift, till att klimatkompensera utsläpp av växthusgaser. Ordern är värd 24 MSEK.

I år lanserade NCC gröna anbud och är först i bygg- och fastighetssektorn att komplettera alla större anbud med ett grönt sidoanbud. Här innebär det gröna anbudet att gymnastikhallen blir en Miljöklassad byggnad där innemiljö, energi, material och kemiska ämnen betygsätts utifrån ett nationellt system. Den blir även GreenBuilding med 30 procent lägre energibehov än byggreglerna.

– Många flyttar till Värmdö, vilket bidrar till nya behov av bland annat lokaler. Det är positivt om hallen kan bli en förebild för hur Värmdö och andra kommuner i landet kan minimera den påverkan på miljön som bebyggelse har, säger Bertil Adolfsson, byggchef på Värmdö Bostäder AB och Värmdö Kommun Fastigheter AB.

NCC har också tagit fram en klimatdeklaration för att klimatkompensera ett beräknat utsläpp på 316 ton CO2-ekvivalenter som alstras under byggtiden. Klimatkompensationen blir ekonomiskt stöd till certifierade och verifierade klimatprojekt. NCC använder grönt byggande, vilket innebär att arbetsplatsen anpassas med energisnåla maskiner, byggbodar och klimateffektiv produktion.

– NCC vill påskynda den gröna omställningen av byggbranschen. Därför erbjuder vi våra kunder gröna anbud och är glada att Värmdö kommun tar första steget mot mer miljö- och klimatanpassade projekt, säger Lars Westman, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen.

Idrottshallen, på cirka 1600 kvadratmeter, byggs vid Viks skola och Skärgårdsvägen. Den tillverkas i valda delar även enligt NCC tekniska plattform för bollhallar. Det sänker priset och ger en fullstor handbollshall med internationella mått för tävlingar. Arbete påbörjas i sommar och beräknas vara klart sommaren 2011. Totalt sysselsätts 25 personer varav 10 NCC-anställda.

Mer om gröna anbud: www.ncc.se/gronaanbud

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Westman, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 512 67
Kristina Christensen, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 522 48 eller 076-136 87 48

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing .

2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: