NCC:s första Svanenmärkning klar – fler på gång

NCC:s hyresrättsprojekt i Kungälv har nu blivit godkänt enligt kraven i miljömärkningen Svanen. Bostäderna uppfyller därmed Svanens höga krav på byggprocess, material och energibehov. Enligt NCC:s hållbarhetschef ska fler av NCC:s bostäder Svanenmärkas.

– NCC är branschledande på hållbarhetsområdet. Det är känt i branschen, men inte hos allmänheten. Vi har gott om miljöcertifierade handels-, kontors- och bostadsfastigheter, men då handlar det om branschcertifieringar. Med Svanen blir våra miljöambitioner tydligare och mer kända för gemene man, säger Christina Lindbäck, hållbarhetschef på NCC AB.

NCC Boende gör nu en särskild satsning på att bygga med den standardiserade bostadsprodukt som nu blivit Svanenmärkt i Kungälv. Eftersom bostadsprodukten, kallad P303, byggs med samma metod varje gång, finns goda möjligheter att få alla dessa bostäder märkta med Svanen. Men NCC Boende vill gå längre än så.

– Framtiden kommer att kräva miljöanpassade bostäder och byggtekniker, därför ställer vi om nu. Nästa steg är att alla våra småhus ska Svanenmärkas. I dag använder vi branschcertifieringen Miljöbyggnad som också ställer hårda miljökrav på småhus, men Svanen känner 96 procent av svenskarna till. Därför är det rätt märkning för oss, säger Mattias Lundgren, vd på NCC Boende AB.

För att ett flerbostadshus ska klara kraven för en Svanenmärkning, måste stränga kriterier för byggprocess, material och energibehov uppfyllas. Tillverkningsprocessen ska präglas av miljöhänsyn, byggnaden ska erbjuda en god inomhusmiljö och påverkan på utemiljön ska minimeras genom miljöanpassade byggmaterial och en låg energiåtgång i byggnaden.

­– Ett hus ska stå i hundra år så det är oerhört viktigt att bygga energieffektivt med sunda material som ger en god livskvalitet och medverkar till att vi når klimat- och miljömål, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Projektet i Ytterby inom Kungälvs kommun som nu blivit Svanenmärkt, är ett flerbostadshus med 27 hyresrätter i fyra våningar.

– Det är glädjande att en så drivande aktör som NCC nu kan erbjuda Svanenmärkta flerbostadshus till kommuner såväl som privata beställare. Det behövs för att möta den efterfrågan som finns. Återigen ser vi hur byggbolagen går i bräschen för ett hållbart byggande, säger Ragnar Unge.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christina Lindbäck, hållbarhetschef, NCC AB
Telefon 08-585 519 07, 070-680 16 74
Mattias Lundgren, vd NCC Boende
Presstelefon NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: