NCC:s hus kan öka bostadsbyggandet

Läs original

NCC vill öka takten på bostadsbyggandet och lanserar därför en ny produktportfölj med flexibla bostadshus lämpliga för hyresrätter. Konstruktionerna har en hög grad av standardisering vilket ger en effektiv byggprocess som sänker kostnaderna.

Även regeringen vill bygga fler hyresrätter och fler energieffektiva lägenheter. Ambitionen passar som hand i handske med NCC:s kompetens och produkter.

– Vi är redo att möta regeringens ambitioner för bostadsbyggande. NCC har flera hållbara, kostnadseffektiva produkter lämpade för både hyresrätter och bostadsrätter. Vi vill ge fler möjlighet att bo bra till en rimlig kostnad, säger Ingegerd Simonsson, vice vd på NCC Construction Sverige och chef för segment Bostad.

NCC:s nya produktportfölj innehåller tre olika typer av flerbostadshus som bygger på standardiserade byggsystem. Det ger en rationell och jämförelsevis snabb byggprocess som kapar kostnader. Därför blir det möjligt att bygga prisvärda bostäder på platser som tidigare ansetts för dyra.

Produktlinjerna heter NCC Folkboende, NCC Urban (hette tidigare NCC Säby) och NCC Design (hette tidigare NCC P303). De vänder sig till både privata och offentliga kunder.

De tre produktlinjerna skapar med sina olika karaktärsdrag en bred och flexibel portfölj med möjlighet att påverka exempelvis fasad och fördelning av lägenhetsstorlekar. Givetvis har husen en väsentligt lägre energiförbrukning än kraven i Boverkets byggregler, BBR.

NCC Design är miljömärkt med Svanen, vilket även NCC Folkboende blir under första kvartalet 2015. NCC Urban kan fås miljöcertifierad enligt systemet Miljöbyggnad.

Läs mer om hur NCC utvecklar och bygger framtidens bostadsmiljöer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingegerd Simonsson, vice vd på NCC Construction Sweden.
My Kiiman-Håll, chef för marknadskommunikation, NCC Construction Sweden.
Telefon 08-585 512 70 eller 070-569 51 82

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Taggar: