NCC:s hyresrätter i Sundsvall redo för inflyttning

På torsdag inviger bostadsminister Mehmet Kaplan det första hyreshuset som byggts inom ramavtalet för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag. NCC har på uppdrag av Mitthem i Sundsvall byggt ett åtta våningar högt hyreshus enligt konceptet NCC Folkboende.

– På ett år har vi färdigställt det efterlängtade hyreshuset. Att vara först ut med att kunna erbjuda kostnadseffektiva hyresrätter inom SABO:s ramavtal gör det ännu roligare. Ramavtalet och NCC Folkboende minskar både bygg- och boendekostnaderna vilket är positivt för alla, säger Kalle Holmlund, produktionschef på NCC Construction.

Åttavåningshuset på Skönsmoberget ligger i centrala Sundsvall med vacker utsikt över den nya Sundsvallsbron och nära rekreationsområden med slalombacke och elljusspår. Det har 37 lägenheter med balkong, varav tio treor, tjugo tvåor och sju ettor. NCC Folkboende uppfyller SABO Kombohus Plus krav på låg produktionskostnad, smart planering med effektiv bostadsyta.

– Intresset har varit mycket stort bland sundsvallsborna, samtliga lägenheter är uthyrda. Här råder bostadsbrist precis som i många andra städer och vi är glada över att kunna bidra till Sundsvalls utveckling med nyproducerade hyresrätter, säger Marie Selin, vd Mitthem.

På torsdagens invigning närvarar förutom bostadsministern även Sundsvalls kommundirektör Stefan Söderlund och talare från NCC, SABO och Mitthem. Mer information om programmet finns på SABO:s hemsida.

NCC är ett av tre företag som vann SABO: s Kombohus Plus ramavtal för allmännyttiga bostadsbolag. NCC:s erbjudande inom avtalet är NCC Folkboende.

NCC Folkboende lanserades år 2010. Sedan dess har 1 300 Folkboende-lägenheter byggts eller är under produktion, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. NCC Folkboende är ett koncept för ytsmarta hyresrätter med hög boendekvalitet som både fastighetsägaren och hyresgästen har råd med.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kalle Holmlund, produktionschef, NCC Construction Sweden
Anni Axelsson, kommunikationsansvarig Norra Sverige, NCC Construction Sweden