NCC:s nya elbilar får laddplatser som ger fler gröna tankar

NCC har fått den första av fem Volvo C30 electric från Volvo personvagnar och nu är laddstolparna på plats vid huvudkontoret i Solna.
– Men vi vill också uppmuntra andra till ett miljöanpassat beteende, därför har vi två laddplatser där den som vill kan ladda sin elbil utan kostnad, säger NCC:s miljöchef Christina Lindbäck.

För att välkomna sina första elbilar och även andras, har NCC installerat fyra laddplatser på sin parkering vid huvudkontoret i Solna.

– Tanken är att även andra med elbil, som vår personal, besökare eller den som är i närheten ska kunna ladda bilen hos oss. Elstolparna är också ett sätt att visa att vi inte bara strävar efter att miljöanpassa husen vi bygger och asfalten vi lägger, utan successivt ska vi förbättra vårt vardagsbeteende också. Därför stöttar vi gärna fler som gjort ett miljöval, säger Christina Lindbäck, NCC:s miljöchef.

En annan förhoppning är att den som laddar bilen hos NCC får upp ögonen för NCC:s miljöarbete och kanske till och med kommer in och vill veta mer om vilka andra miljöanpassade lösningar som NCC har att erbjuda.

– Så vitt jag vet har inga andra företag i byggbranschen skapat liknande förutsättningar med laddningserbjudanden av elbilar. Men jag hoppas att vårt första steg i denna utveckling kan inspirera fler, säger Christina Lindbäck.

NCC Constructions vd Tomas Carlsson kör den första av NCC:s elbilar från Volvo. Av fem bilar placeras tre i Stockholm och två på andra NCC-kontor i Sverige som också får laddstolpar. Tre av dem blir så kallade poolbilar som används av personalen vid tjänsteärenden.

Läs mer om hur NCC:s miljöanpassar sin produktion.

För frågor, vänligen kontakta:

Christina Lindbäck, miljöchef, NCC AB, tfn 08-08-585 519 07 eller 070-680 16 74

Jonas Andreasson, inköpschef, NCC Roads, tfn 08-585 516 21

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: