NCC:s passivhus i Beckomberga certifierade som Miljöbyggnad

NCC:s passivhus i Beckomberga har miljöcertifierats enligt systemet Miljöbyggnad med nivå Silver. De är de första passivhusen i Sverige och det första nybyggda bostadsprojektet i Stockholm som certifieras enligt Miljöbyggnad. Silvernivån innebär mycket hög prestanda på energieffektivitet, god inomhusmiljö och sunda material.

NCC:s passivhus i Beckomberga med 22 lägenheter stod färdiga förra sommaren och är Stockholms första flerbostadshus med passivhusstandard. De projekterades och byggdes för att klara en hög klassning i miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad, som de nu också uppnått.

– Passivhusen i Beckomberga når silvernivå i Miljöbyggnad. Förutom en mycket låg energianvändning har NCC skapat hus med hög fuktsäkerhet och en bättre ventilation och ljudmiljö än grundkraven, säger Catarina Warfvinge på Swedish Green Building Council, ansvarig för teknikfrågor för bland annat Miljöbyggnad.

Hittills har cirka tjugo projekt i Sverige certifierats som Miljöbyggnad och de omfattar både ombyggda och nybyggda projekt, kommersiella lokaler, förskolor och bostäder. En Miljöbyggnad uppfyller bland annat krav på mycket effektiv energianvändning, sunda materialval, tyst inomhusmiljö, god ventilation och hög fuktsäkerhet.

Beckomberga är det första passivhuset i Sverige att bli Miljöbyggnad. Dessutom har bara två andra bostadsprojekt i Sverige tidigare certifierats enligt kriterierna för nybyggnad.

– NCC har stort fokus på miljöfrågan och miljöcertifiering av byggnader är ett bra verktyg för att vidareutveckla och synliggöra miljöarbetet. Kundundersökningar i Beckomberga visar också tydligt att NCC:s miljöarbete och det faktum att byggnaderna är passivhus var viktigt vid kundernas val av bostad säger NCC Boendes vd Peter Svensson.

NCC har byggt passivhus både i egen regi och på entreprenad sedan 2006.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Svensson, vd, NCC Boende AB, tfn 08-585 515 88

Jenny Winblad, miljösamordnare, NCC Boende AB, tfn 08-585 512 06 eller 070-602 62 54

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: