• NCC/

NCC säljer andel av Ullevi Park i Göteborg till Vasakronan för 116 MSEK

NCC Property Development i Sverige har sålt sin andel av utvecklingsprojektet Ullevi Park 1 till Vasakronan. Köpeskillingen uppgår till 116 MSEK och försäljningen genomförs som en bolagsaffär. Affären har en positiv resultateffekt som redovisas i fjärde kvartalet 2009. I affären ingår att NCC Property Development förvärvar ytterligare byggrätter i området.

Ullevi Park 1, med den nya tingsrätten, är Göteborgs första GreenBuilding-kontor och omfattar 16 500 kvadratmeter. Fastigheten, som är fullt uthyrd, utvecklades i ett gemensamt ägt bolag med Vasakronan. Den första etappen, som nu helt kommer att ägas av Vasakronan, är uthyrd till Domstolsverket med Nya Göteborgs Tingsrätt samt Hyres- och Arrendenämnden som brukare. Hyresgästerna tillträder under oktober 2009. Nytt grönt landmärke I affären ingår ett avtal om att NCC Property Development tar över hela projekt Ullevi Park 2 som tidigare samägdes med Vasakronan. Projekt Ullevi Park 2 blir ett kontorshus omfattande cirka 14 000 kvadratmeter vid de båda arenorna gamla och nya Ullevi. Den nya kontorsfastigheten blir ett landmärke med sina 16 våningar mitt i centrala Göteborg, vid evenemangsstråkets början. - Ullevi Park utvecklas med miljön i fokus och Ullevi Park 2 kommer också att utvecklas som en GreenBuilding. Som GreenBuilding Corporate Partner åtar vi oss att 75 procent av våra utvecklingsprojekt ska uppfylla GreenBuildingkriterierna och vi har som mål att alla våra kontorsprojekt ska bli GreenBuildingmärkta, säger Håkan Sahlin, regionchef Väst, NCC Property Development. NCC har mycket erfarenhet av GreenBuilding. Hittills har NCC utvecklat 13 godkända projekt, varav merparten är färdigställda. I Göteborgsområdet finns till exempel den nyligen färdigställda COOP-anläggning i Kungsbacka, som blev den första handelsanläggningen i Europa som godkänts och märkts med GreenBuilding.

Taggar: